Chat med oss eller spør Nova Kundeservice Bedrift

Konkurranse er ikke nødvendigvis negativt

Det er ikke nødvendigvis slik at konkurranse er en negativ faktor når du skal etablere en bedrift. Tar du utgangspunkt i grundige markeds- og konkurrentanalyser trenger det nemlig ikke å være en dårlig idé å lansere et selskap i et marked som allerede har etablerte merker og firmaer.

Hva er det som får en investor til å plassere penger i et selskap når konkurransesituasjonen i markedet allerede er tøff? Og hvorfor har det seg slik at konkurranse ikke nødvendigvis er negativt, dersom du ønsker at firmaet ditt skal lykkes? Vår prat med den erfarne investoren Casper Dreymann vil forhåpentligvis lære deg en ting eller to om hvordan du blir konkurransedyktig i et konkurranseutsatt marked.

“Om du har et nytt selskap som skal inn i et etablert marked, er det veldig viktig å fordype seg, og virkelig lære markedet og konkurrentene å kjenne.”

Hvorfor mentorer er viktig

Casper Dreymann er ikke bare en investor. I sine egne øyne er han like mye, om ikke enda mer, en mentor for en rekke selskaper og entreprenører. Og han er ikke bare mentor for selskaper han selv har investert i. For ham er det nærmest et kall å hjelpe og inspirere nye selskaper så de finner sitt konkurransefortrinn, sin bedriftskultur, og på sikt bli suksessrike selskaper. Det er grunnen til at du aldri vil finne Casper sittende komfortabel bak skrivebordet, ventende på at firmaene han har investert i skal begynne å tjene penger. 

Når Casper finner et selskap han føler seg fristet til å investere i, er han 100 prosent engasjert. Han hjelper ofte entreprenører med å sette opp et profesjonelt salgsteam, skissere en salgsstrategi og hjelpe til med å sette strategien ut i live.

Grunnen til at Casper er så engasjert i salg, er egentlig ingen overraskelse, med tanke på at han driver et telemarketingbyrå som opprinnelig var hans egen forretningsidé. Han dro selv nytte av en mentor, og lærte allerede fra start hvorfor konkurranse ikke nødvendigvis er negativt.

“Hvis du har et nytt selskap som skal inn i et allerede etablert marked, er det veldig viktig å ta et dypdykk ned i både markedet og konkurrentene. Jo bedre du kjenner markedet, jo større mulighet har du til å finne en posisjon hvor firmaet ditt kan skille seg ut. Du er nesten nødt til å bevise for meg at du klarer å finne den posisjonen, og vokse i den. Firmaene jeg bestemmer meg for å investere i, eller være mentor for, har kanskje ikke denne posisjonen fra før. Men, dersom jeg tror på forretningsidéen vil jeg mer enn gjerne investere tid og penger på å hjelpe dem med å nå det målet. Det er hele poenget med å være mentor eller investor - å gjøre en forskjell, og hjelpe dem med å nå målene sine.”

Pioner kontra etablert marked

Å være en pioner virker kanskje attraktivt, men ifølge Casper Draymann er det hardt arbeid. Han mener det kan være mye hardere enn å gå inn i et allerede etablert marked. Ikke fordi du må identifisere markedet og målgruppen, men fordi du må bruke masse ressurser på å introdusere og promotere ditt nye produkt eller tjeneste som ingen har hørt om før. I tillegg må du bruke like mye ressurser på å etablere et nytt marked. Dette ville selvsagt ikke vært noen sak dersom du har uendelig med økonomiske midler og all verdens med tid, men det er sjelden tilfellet. Faktisk er utfordringene et nytt firma møter ofte ekstremt harde, særlig dersom man ønsker å få med seg en investor. Dreymann forklarer:

“For meg spiller det ingen rolle om du er en pioner, eller del av et etablert marked. Kravene er de samme. Du må vise mennesker som meg et bevis på suksess innen de første seks månedene. Dersom du innen det første året lykkes med å møte forventningene, er vi klare for å sette i gang. Men dersom du fremdeles ikke har fått vist verdien i bedriften, vil du sannsynligvis ikke lykkes, noe som gjør det ekstremt vanskelig å finne en investor. Dersom du har en mentor får du kanskje en ekstra mulighet til å redde selskapet, men som en tommelfingerregel, må du bevise verdien til forretningsidéen innen det første året.”

Dreymann er involvert i en regional engleinvestor-organisasjon. Sammen med de andre forretningsenglene blir han ofte introdusert til håpefulle startups og gründervirksomheter, som alle håper å lykkes. Han sier de ganske ofte har urealistiske drømmer om å virkelig gjøre suksess. Man må kunne si, at det er langt fra alle som kommer seg gjennom nåløyet på disse sammenkomstene, men Dreymann oppfordrer uansett de som prøver og feiler, å klatre opp igjen på hesten for å gi det et nytt forsøk.

“I Skandinavia et det et stort behov for gründere. For mennesker som tør å drømme, og kommer til å kjempe for å se drømmene gå i oppfyllelse. Jeg hjelper gjerne noen av dem med å ta fatt på konkurransen og lykkes.”

Har du spørsmål om det å starte egen bedrift?

Chat med oss

Spør Nova hele døgnet, alle dager

Kontakt oss

Ring oss man-fre 08.00-17.00
Sperring av bedriftskort: Ring oss hele døgnet, alle dager