- Hvordan kan jeg opprette ny konto?
Opprettelse av skattetrekkskonto, driftskonto og kapitalkonto, kan gjøres herÅpnes i nytt vindu. For opprettelse av annen type konto, ta kontakt med oss på telefon 232 06002, valg 2 eller chat.
- Hvorfor står det disponibelt 0,- på skattetrekkskontoen min?
Det vil alltid stå disponibelt 0,- på skattetrekkskontoen, dette indikerer at den er låst mot kemneren. Du vil kunne betale til kemneren selv om det står 0,- i disponibelt. Saldo finner du ved å se på bokført beløp. Merk at bokført beløp ikke vil oppdateres før neste virkedag.
- Hvordan oppretter jeg VPS-konto for bedriften?
For opprettelse av VPS-konto kan signaturberettiget ta kontakt med oss på telefon eller chat. Har bedriften nettbank og ikke VPS-konto, aktiveres kontoen automatisk ved å aktivere aksjehandel i nettbanken. Det kan du gjøre herÅpnes i nytt vindu.
- Hvordan får jeg frigitt beløp tilgode på skattetrekkskonto?
Dersom du har satt av for mye på skattetrekkskontoen og ønsker pengene overført til annen konto, trenger vi en erklæring på frigivelse fra kemneren. Start en sikker chat for å sende inn.
- Må bedriften ha skattetrekkskonto?
Bedrifter med fulltidsansatte må ha skattetrekkskonto og tjenestepensjon for de ansatte. Skattetrekkskonto kan bestilles herÅpnes i nytt vindu.
- Hvor finner jeg kontoutskrifter?
Kontoutskrifter finnes i Nettpost i Nettbank Bedrift og kan hentes som fil Kontoutskrifter NO i Corporate Netbank. Hvis ingen av nevnte tjenester er opprettet i aktiv nettbankløsning, sendes utskrifter postalt. Hvis det ikke har vært bevegelse på konto i en gitt periode, vil ikke utskrift genereres. Til regnskap fremgår dette av utskriftsnumrene øverst på kontoutskriftene.
Driftskonto: Standard frekvens er månedlig utsendelse.
Skattetrekkskonto: Standard frekvens er månedlig utsendelse.
Kapitalkonto: Standard frekvens er kvartalsvis utsendelse.
For kopibestilling av utskrifter kan signaturberettiget kontakte oss på telefon 232 06002 eller chat (man-fre 08-17). Det koster kr 100,- per kopibestilling.
- Hvor i nettbanken finner jeg bilag?
Bilag finner du i Nettpost. Bilagene kan også hentes i Arkivsøk. Fyll inn fra og til dato. (max 14 dagers intervall) og debet eller kreditkonto. Velg kreditkonto for beløp som er mottatt på kontoen og debetkonto for å søke mot avsenders kontonummer.
- Hvordan kan jeg avslutte konto?
Avslutt kontoerÅpnes i nytt vindu. Dette gjelder driftskontoer, skattetrekkskontoer, kapitalkontoer, depositumskontoer, valutakontoer og klientkontoer.
- Hva må du gjøre med kundeforholdet i banken i forbindelsen med en fusjon?
- Har ikke det overtakende selskapet kundeforhold i Nordea fra før, må det etableres om dere ønsker å fortsette kundeforholdet.
- Ved en fusjon blir ikke kundeforholdet i banken automatisk oppdatert. Når det er meldt fusjon i Brønnøysundregisteret vil konto til det overdragende selskapet sperres for uttak.
- Etter fusjonen er meldt i Brønnøysundregisteret må vi forholde oss til signaturretten i det overtakende selskapet.
- Trenger vi å flytte konto? – Konto til det overdragende selskapet trenger ikke flyttes over til det overtakende selskapet. Skulle dette være nødvendig bistår vi med flyttingen.
- Velger dere å flytte konto fra overdragende selskap til overtakende er det viktig at dere er klar over at alle tilganger i nettbanken, avtaler, og betalingsoppdrag IKKE følger med i flyttingen.
- Har overtakende selskap Nettbank Bedrift her i Nordea fra før kan tilgang til flyttet konto bestilles herÅpnes i nytt vindu. Har ikke det overtakende selskapet Nettbank Bedrift kan det opprettes herÅpnes i nytt vindu om dere ønsker det.
- Hvis konto skal flyttes mellom to bedrifter vil eventuelle bankkort følge med. De vil da stå på samme kortholder. Hvis det skal være en ny kortholder må det bestilles nytt kort.