Perfeksjoner pitchen din

Om du aldri har forsøkt å selge inn en idé til en fremmed, bør du begynne med å øve deg. Å være flink til å selge inn forretningsidéen er avgjørende når du skal søke eller spørre om finansiereing. Om du har et godt innsalg og god selvtillit hjelper dette deg å overbevise andre om at idéen din er god. Lær deg hvordan du utfører en «elevator pitch», et ni trinnsinnsalg og hvordan du lager den perfekte innsalgsplanen.

 Hvordan lage en effektiv «elevator pitch»

Si at du nettopp har startet ditt eget selskap og plutselig snubler borti en du kan dra nytte av. Hvordan skal du forklare hva selskapet ditt kan tilby? Selv når du aktivt leter etter investorer kan det å kunne selge inn selskapet ditt på 30 sekunder være verdifullt.

Prøv denne metoden for å perfeksjonere din 30 sekunders «elevator pitch»:



Eksempel:

"Hei, mitt navn er Navn Navnesen. Visste du at halvparten av nye selskaper legges ned innen fem år? Se for deg at vi kunne hjulpet flere gründerer med å bli suksessrike firmaer. Det er det vårt firma Oppstartsproffen gjør, ved å tilby opplæring og mentorvirksomhet til unge entreprenører. Vi har laget et unikt program som kombinerer én-til-én-møter med digitale ressurser som hjelper gründere med å sette idéen sin ut i live, basert på vår ekspertise og vårt nettverk. Her har du kortet mitt, vær så snill å ta kontakt om du trenger profesjonell coaching."

Den perfekte pitchen

En perfekt pitch er ikke nødvendigvis basert på en tydelig visjon eller en fantastisk presentasjon. Idéen din må selvsagt være god, men en god pitch er ofte basert på en solid innsalgsplan og mye trening. Derfor har vi laget en perfekt innsalgsplan som danner grunnlaget til pitchen din. Som de fleste planer har den fire grunnpilarer: 


Ni trinnsinnsalg på seks minutter

Du tenker kanskje at du ikke nødvendigvis trenger et underlag til pitchen din, men det hjelper i tilfelle du er i et møte og noen etterspør noe materiale om bedriften din. Om du er en strategisk type foreslår vi at dette underlaget består av ni trinn, som til sammen sørger for at du kan levere et perfekt innsalg på bare seks minutter.

Få de på kroken

Introduser deg selv, bakgrunnen og erfaringen din, og gi dem litt attraktiv informasjon som setter i gang fantasien og fanger interessen til tilhøreren.

Team

Introduser teamet ditt og la de skinne. Fokuser på hvordan og hvorfor alle i teamet ditt er en ressurs for firmaet.

Problem

Gjør tilhøreren oppmerksom på et problem eller behov som eksisterer. Fortell om det på en måte som hjelper dem å relatere og forstå hvorfor man skal løse problemet eller møte et behov.

Løsning

Introduser løsningen på problemet ditt. Din løsning. Fortell om det på en måte som viser hvorfor det er noe nytt, og hvordan det differensierer seg fra konkurrenter.

Markedet

Presenter målgruppen og en typisk kunde, så viser du og forklarer hvordan din løsning hjelper målgruppen. Vis også hva som gjør akkurat din forretningsidé lønnsom.

Fordeler

Gi et klart og tydelig eksempel på fordeler din forretningsidé har sett opp mot potensielle konkurrenter.

Verdi

Vis eksempler på verdien din bedrift tilbyr potensielle kunder og få tilhøreren til å forstå verdien du bringer inn i markedet.

Plan

Gi tilhøreren en klar tidsplan. Trekk frem nøkkelpunkter i din lanseringsplan.

Tall

Presenter et anslag på inntektene du forventer deg. Hvor mange måneder frem i tid du kan gjøre antagelser kommer an på forretningsformen. Avslutt med å presentere hva investoren har å tjene på prosjektet – for å vise mulighetene.

Har du spørsmål om det å starte egen bedrift?

Chat med oss Åpnes i nytt vindu

Spør Nova hele døgnet, alle dager

Kontakt oss

Kontakt oss mandag-fredag 08.00-17.00.
Sperring av bedriftskort: Hele døgnet, alle dager