- Hvordan kan jeg legge til flere / fjerne brukere i nettbanken?
Nordea Business/Nettbank Bedrift
Bedriften kan tildele tilganger i nettbanken, med brukerfullmakten for ny nettbankbruker som finnes herÅpnes i nytt vindu.
For å fjerne tilganger, gjøres det her.
Corporate Netbank
Administrator kan legge til og fjerne brukere i Corporate Netbank.
Se instruksjonsvideo herÅpnes i nytt vindu.
- Når går betalinger som er lagt inn i nettbanken?
Siste frist for at betalingen skal gå samme dag er 14:00. Du finner alle avregningstidene herÅpnes i nytt vindu.
- Hvordan kan jeg overføre midler til/fra valutakonto?
Alle med valutakonto bør bruke vår valutaportal e-Markets. Her kan man veksle valuta mellom egne konti, følge valutakurser og se prognoser.
For å registrere gratis tilgang til e-Markets klikker du her. Tjenesten e-Markets finner du mer informasjon om på les mer.
- Hvor finner jeg IBAN og SWIFT?
IBAN finner du på kontodetaljer i Nordea Business/Nettbank Bedrift eller Mobilbank Bedrift. Du kan også chatte med oss for å få IBAN oppgitt. Nordeas norske SWIFT adresse er: NDEANOKK.
- Nordea Business/Nettbank Bedrift, IBAN for ønsket konto finner du under Dagligbank > Kontoinformasjon > Kontodetaljer.
- Mobilbank Bedrift, velg du ønsket konto og deretter klikker du på kontonummeret. Der vil IBAN vises.
- Corporate Netbank, trykk på ønsket konto i kontolisten og deretter kontoinformasjon.
På kontoutskriften er IBAN oppført øverst til høyre. Du kan også chatte med oss for å få IBAN oppgitt.
Nordeas norske SWIFT adresse er: NDEANOKK. Det er samme SWIFT adresse for alle Norske Nordeakonti.
- Hvordan logger man inn i nettbanken?
Nordea Business/Nettbank Bedrift
Innlogging kan gjøres via sikkerhetskortet som ble tilsendt ved opprettelse av tilgangen, Nordea ID privat BankID. Valgene for dette ser du over feltet for fødselsnummer, ved innlogging.
Corporate Netbank
Innlogging kan gjøres med Nordea ID, Kortleser med kabel og Kortleser uten kabel. Se instruksjon for innlogging herÅpnes i nytt vindu.
- Hvordan kan jeg legge til nye tjenester i nettbanken?
Nordea Business/Nettbank Bedrift
For å legge til tilleggstjenester i Nettbank Bedrift, finner du skjemaer her.
Betaling utland kan du legge til her.
Corporate Netbank
Administrator kan legge til og fjerne tjenester i nettbanken. Se video med instruksjoner herÅpnes i nytt vindu.
- Mottakerregister i Nordea Business/Nettbank Bedrift
Legge til ny mottaker:
Når man legger til en betaling (utland eller innland) i nettbanken, trykk "Ny mottaker" under feltet for "Mottaker". Legg til mottaker ved å taste inn kontonummer, navn på den nye mottakeren og trykk "Bruk" nederst,
Ny mottaker kan også legges til i Betaling innland / utland - Mottakerregister. Velg "Registrer ny" / "Legg til ny" - Legg inn ny mottakers informasjon og trykk "Lagre" / "Legg til".
Mottakeren vil komme opp som forslag i neste betaling, etter hvert som man taster mottakerens detaljer.
Endre eksisterende mottaker:
Søk opp ønsket mottaker i Betaling innland / utland - Mottakerregister - Velg "Endre" i raden for ønsket mottaker - Legg inn oppdatert informasjon - Trykk lagre.
Slette eksisterende mottaker:
Søk opp ønsket mottaker i Betaling innland / utland - Mottakerregister - Velg "Slette" i raden for ønsket mottaker og "Slett mottaker".
- Hva gjør jeg når jeg ikke får logget på?
Nordea Business/Nettbank Bedrift
Får du feilmelding når du forsøker å logge på, kan det tyde på at det er en sperre på tilgangen din. Hvis du ikke får logget på og du ikke får feilmelding, vil det som regel hjelpe å slette midlertidige internettfiler (cookies) i nettleseren din. Hvis du tar kontakt med oss på telefon 232 06002 eller chat (man-fre 08-17), så kan vi se på problemene du opplever.
Corporate Netbank
Instruksjonsvideo for innlogging finner du herÅpnes i nytt vindu. Hvis du får feilmelding ved innlogging kan du kontakte vår tekniske support på telefon 232 06002, valg 3 (man-fre 08-17).
- Hvordan setter jeg opp AvtaleGiro og eFaktura?
Valgene for disse tjenestene finner du inne i nettbanken. AvtaleGiro kan du aktivere etter å ha betalt til en tilbyder. Velg da "Aktiver AvtaleGiro". Ser du ikke valgene for AvtaleGiro eller eFaktura kan du ringe eller chatte med oss.
- Betalingen krever «ytterligere godkjenning», hva gjør jeg?
Enkelte betalinger krever av sikkerhetshensyn en ekstra bekreftelse på SMS. Dette krever at du har registrert mobilnummeret ditt i Nettbanken.
Slik registrerer du mobilnummeret ditt i Nettbanken:
1. Logg inn og gå til «Innstillinger», velg «Mobilinnstillinger» i venstre meny.
2. Registrer ditt mobilnummer
3. Da får du tilsendt en SMS som du besvarer med en engangskode fra sikkerhetskortet utstedt fra Nordea
4. Fullfør betalingen i Nettbanken ved å oppdatere siden eller ved å gå til «Betaling innland», «Ubekreftede betalinger».
- Hvor henvender jeg meg hvis jeg har spørsmål til Corporate Netbank og filtjenester?
Hvis du ønsker kontakt med oss angående Corporate Netbank og filtjenester kan du ringe på 232 06002Åpnes i nytt vindu, valg 3.
- Kan jeg bruke Apple Pay og Google Pay som bedriftskunde?
Med Nordea First Card kan du bruke Apple Pay og Google Pay. Etter aktivering kan du raskt og enkelt betale i alle kontaktløse terminaler verden over – i butikker, på nett og i apper. Her finner hjelp til aktivering av Apple Pay og Google Pay.
- Hvordan kan min bedrift tilby kunder betaling med kort?
For å ta betalt med kort i butikk/nettbutikken din, trenger du en innløseravtale med Nordea. Vi samarbeider med BankAxept AS og Worldline (Visa og Mastercard kortinnløsning), og kan tilby en helhetlig løsning for din bedriftÅpnes i nytt vindu.