Chat med oss eller spør Nova Kundeservice Bedrift

Slik sikrer du vekst i bedriften din

Ambisjoner er bra, og gjennom vår prat med investorer og gründere forstår du hvorfor. For å lykkes må dine ambisjoner ha rot i virkeligheten. Samtidig er det ditt eget engasjement som er den viktigste faktoren om du ønsker å skape vekst i bedriften din.

Voksende ambisjoner

Du ville aldri startet et nytt selskap eller forsøkt å oppfylle forretningsdrømmen din hvis du ikke hadde hatt ambisjoner om å lykkes. Av den grunn vet du hvor viktig personlige ambisjoner er for aspirerende gründer. Ingen ambisjoner tilsier ingen bedrift - så enkelt er det. Likevel kan for store ambisjoner ende opp med å stå i veien for deg. 

“Om jeg ser et potensialet ligger der, går jeg inn og hjelper de med å skape vekst i bedriften .”

En mentor kan hjelpe deg å vokse

Investor Casper Dreymann har hjulpet en mengde nye og unge entreprenører. Noen har han hjulpet som investor, mens andre har han hjulpet som mentor. Uavhengig av hvilken relasjon Dreymann har til bedriftene, har det gått opp for han at svært få unge entreprenører har realistiske ambisjoner. De ignorer ofte det faktum at selv bedrifter med enormt potensial, ofte kan bruke to til tre år på å innfri knappe 60 prosent av potensialet sitt. Hvis du har en forretningsidé som er god, en investor eller mentor som hjelper deg med å være tålmodig, gjør nødvendige justeringer og holder øynene på ballen – da er det ifølge Casper store muligheter for at du lykkes.

“Hvis jeg har troen på en ung startup som kommer til meg med en god forretningsidé, som gjør det greit og har noen faste kunder men ikke virkelig har skutt fart i markedet, lar jeg dem forsøke seg på mine kunder. Om jeg så ser at potensialet er der, hjelper jeg de med å skape vekst i bedriften. Med det mener jeg at jeg selv setter opp et salgsteam og lager en salgs- og markedsføringsstrategi.”

En investor og mentor som Casper Dreymann er ikke redd for å bli skitten på hendene. Det er nemlig slik han selv har vært i startfasen av gründervirksomhet. Han var smart og lyktes med et eget telefonsalgs-byrå. Han forventer derfor den samme kompromissløse dedikasjonen fra gründere han vurderer å samarbeide med.

“Alle i selskapet må kunne ta opp telefonen, skaffe nye kunder og få avtaler i boks.”

“Markedsføring er nøkkelen om du vil skape vekst i bedriften. Om markedsføringsbudsjettet ditt er lavt og muligheten for finansiering er begrenset, må du benytte deg av en så billig markedsførings- og salgskanal som overhode mulig. Alle i selskapet må kunne ta opp telefonen, skaffe nye kunder og få avtaler i boks. Om markedet ikke er åpent for deg, må du åpne det opp selv. Den typen dedikasjon er avgjørende om du vil at bedriften skal vokse.”

Ikke alle gründere er så heldige at de møter en investor eller mentor som Casper Dreymann. De fleste entreprenører må kjempe for å skaffe seg markedsandeler på egenhånd. Det bør likevel ikke stoppe deg fra å være ambisiøs, og det bør ikke hindre deg i å skape vekst i bedriften din.

“Vi ønsker å ansette flere, og utvide driften til nye markeder som Sverige og Storbritannia.”

Gjør mer av det du gjør bra

Iå terrassen til en ni etasjer høy bygning som huser flere startups i Oslo, møter vi mInvoice grunnlegger og CEO Sonni Christine Jacobsen. Hun føler seg trygg på vekstpotensialet til bedriften sin. Faktisk er Jacobsen så selvsikker at hun snakker om mInvoice som om det allerede var en etablert, internasjonal merkevare. Kanskje er det nettopp denne holdningen som har sørget for at firmaet har kommet så langt på så kort tid.

Rett etter mInvoice ble grunnlagt deltok det i et norsk akseleratorprogram, som gav selskapet en veldig god start. mInvoice har så langt ikke hatt behov for noen eksterne investorer for å hjelpe dem med å få suksess, så deres ambisjoner baserer seg på egen suksess:

“Vi er ni mennesker i selskapet nå, men vi ønsker å ansette flere og utvide driften til nye markeder som Sverige og Storbritannia. Måten vi skal klare det på er å investere overskuddet vårt i selskapet og bruke vårt voksende nettverk for å få inn nye kunder.”

“Nøkkelen er å måle lønnsomheten (ROI) til markedsføringsinnsatsen din. Gjør det som er mest lønnsomt, og gjør mer av det.”

Leadfeeder er et selskap som ligger i Helsinki sentrum, i en bygning som også huser en kino. Vi møter grunnlegger og CEO Pekka Koskinen foran en stor TV-skjerm i kontorene deres. Han har stiftet programvarebedrifter i mer enn ti år. Selv om Leadfeeder er en relativt ny bedrift, har Pekka samme tilegning til vekstpotensialet som han har hatt i alle sine tidligere bedrifter.

Når det kommer til å gi firmaet vekst gjennom markedsføring har Pekka følgende kommentar:

“Om markedsføringen din klarer å skaffe deg nye kunder, og koster mindre å gjennomføre enn omsetningen den bringer inn, bør du bare gasse på. Nøkkelen er å måle lønnsomheten (ROI) til markedsføringsinnsatsen din. Gjør det som er mest lønnsomt, og gjør mer av det. Da kommer bedriften din til å vokse.”

 

På den store TV-skjermen kan besøkende eller ansatte hos Leadfeeder se hvor i verden kundene bruker programvare fra Leadfeeder. Ut i fra alle de blinkende prikkende er det enkelt å se at bedriften gjør det godt.

Har du spørsmål om det å starte egen bedrift?

Chat med oss