Bedriften din har mye å vinne på å arbeide med bærekraft
At bærekraft er i fokus, er ikke bare enda et krav fra konsumenter og myndigheter. Det er først og fremst en satsing på din bedrifts fremtid. Vi ønsker å hjelpe deg i gang!
At bærekraft er i fokus, er ikke bare enda et krav fra konsumenter og myndigheter. Det er først og fremst en satsing på din bedrifts fremtid. Vi ønsker å hjelpe deg i gang!
Gjennom å jobbe med problemstillinger knyttet til bærekraft får du en bedre forståelse av din virksomhets risikoer og hvordan de kan håndteres. Dette hjelper deg med å:
Når du og bedriften omstiller til en bærekraftig framtid, får du også muligheten til å:
«Bedriftene må omstille seg til det bærekraftige skiftet, og det er flere grunner til dette. De må være proaktiv i forhold til nye lover, krav og reguleringer, klare å identifisere muligheter og risiko, være et steg foran konkurrentene, og være attraktiv for interessentene. Ikke minst er det å integrere bærekraft i forretningsmodellen av stor betydning for at virksomheten også står seg i fremtiden, da bærekraft og lønnsomhet er to sider av samme sak»
Anniken Ekås, bærekraftsansvarlig for bedriftsmarkedet i Nordea Norge
Les mer: Nordea Corporate Sustainability Survey 2021Åpnes i nytt vindu
Den globale klimaagendaen baserer seg på lovgivning og felles målsettinger, og innebærer at det er en nødvendighet å sette bærekraft på agendaen.
Felles bærekraftsmål:
FNs bærekraftsmål* – en felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikheter og stoppe klimaendringene innen 2030. Les mer om FN's bærekraftsmål herÅpnes i nytt vindu.
Parisavtalen* – en internasjonal avtale som skal sørge for at verdens land klarer å begrense klimaendringene, med mål om det ikke skal bli mer enn 2 grader varmere (helst ikke mer enn 1,5 grad) før århundret er over. Les mer om Parisavtalen herÅpnes i nytt vindu.
Norske bærekraftsmål:
Bærekraftsrisiko inkluderer fysiske, sosiale og styrings- og risikoaspekter. Fysiske risikoer inkluderer bla. klimarisiko, og på dette området har både overgangen og utviklingen skutt fart. I dag ser vi eksempler på CO2-avgifter, ny teknologi og nye forretningsmodeller for å regulere bedriftene.
Sosiale risikoer og styringsrisikoer ble tidligere ansett som relevante i forbindelse med varemerket og omdømmet til en bedrift. Nå derimot, anses det som essensielle risikoer som kan påvirke bedriftens overlevningsevne. Det er viktig å ha oversikt over hele verdi- og leverandørkjeden, særlig når det kommer til barnearbeid, arbeidsrettigheter, HMS og lignende. Bedriften skal også følge lover og retningslinjer, uten å være innblandet i korrupsjon, bestikkelser eller skatteplanlegging, for å nevne noe.
Interessen for bærekraft er enorm, og både kunder, politikere og øvrige interessenter engasjerer seg. Dette betyr at det stadig etterspørres informasjon om hvordan du og bedriften håndterer og arbeider med bærekraft opp mot bedriftens interessenter og øvrige relasjoner (for eksempel kunder, investorer, ansatte, leverandører o.l).