- Kan bedriften min bruke a-meldingen til å oppdatere pensjonsavtalen?
I dag må dere som arbeidsgiver rapportere informasjon om de ansatte i a-meldingen hver måned. I tillegg må dere sørge for at pensjonsavtalen er oppdatert ved å rapportere mye av de samme opplysningene til Nordea Liv.
Hvis dere velger å oppdatere avtalen via a-meldingen vil vi få tilgang til et utvalg opplysninger fra a-meldingen dere leverer hver måned. I tillegg får vi informasjon om ytelser de ansatte får direkte utbetalt fra NAV. Samlet gir disse opplysningene gir oss et godt bilde av hvilke endringer som skal gjelde for bedriftens ansatte.
For å sikre at vi har tolket opplysningene korrekt, vil vi gjøre foreslåtte endringer tilgjengelig for dere hver måned. Forslagene vil være tilgjengelig for kontroll og eventuell korrigering i noen dager. Etter en oppgitt frist anses foreslåtte endringer som godkjent.
Ved å ha oppdatering via a-meldingen slipper dere altså å registrere endringer på de ansatte i Bedriftsdialogen. I stedet kontrollerer og godkjenner dere foreslåtte endringer fra oss.
Les mer her!
- Hvor mye sparer vi til pensjon i dag?
Hvor mye dere sparer til pensjon finner du i Bedriftsdialogen under Avtalens hovedtrekk. Bedriftsdialogen er nettstedet for bedriftens pensjonsavtale. Her finner du oversikt over hvor mye dere sparer til pensjon for de ansatte, i tillegg til gode og effektive løsninger for å administrere pensjonsavtalen. I Bedriftsdialogen kan du også beregne hvor mye det vil koste å endre innskuddssatsen. Logg inn her Åpnes i nytt vindu
- Må alle i bedriften spare det samme?
Ja, alle medlemmer i en pensjonsavtale må ha samme spareplan. Beløpet til hver enkelt vil likevel variere ettersom innskudd til alderspensjon beregnes ut fra prosent av lønn. Det er mulig å ha tilleggsinnskudd for ansatte med lønn mellom 7,1 G og 12 G.
- Hvem skal meldes inn i pensjonsavtalen?
Alle ansatte over 13 år skal meldes inn i pensjonsavtalen. Innmeldingsreglene finner du i Avtalens hovedtrekk i Bedriftsdialogen eller i avtaledokumentet.
Det stilles ikke krav til fast ansettelse. Det vil si at vikarer, midlertidig ansatte, lærlinger og sesongarbeidere også skal meldes inn.
- Hvem skal meldes ut av pensjonsavtalen?
Som hovedregel skal ansatte som slutter i bedriften meldes ut. Det gjelder også ansatte som slutter fordi de går av med pensjon.
Det er likevel noen unntak:
Syke og uføre
Ansatte som er syke, går på arbeidsavklaringspenger eller er varig uføre, kan ikke meldes ut. Dette er bestemt av Lov om Innskuddspensjon § 6.1.
Permisjon
Ansatte som er i lovbestemt permisjon, skal fortsatt stå som medlem i avtalen. Hva som defineres som rett til permisjon finner du i kapittel 12 i Arbeidsmiljøloven. Noen eksempler kan være foreldrepermisjon og militærtjeneste. Det kan være greit å vite at en ansatt som blir medlem av en annen pensjonsavtale i permisjonstiden, skal meldes ut.
Dersom en ansatt har permisjon som ikke er lovbestemt, er det mest vanlig at han/hun skal meldes ut. Reglene som gjelder for deres bedrift finner du i avtaledokumentet i avsnittet Medlemskap.
Permittering
Dersom ansatte blir permittert på grunn av driftsinnskrenkninger, er det mest vanlig at de skal meldes ut. Reglene som gjelder for deres bedrift finner du i avtaledokumentet i avsnittet Medlemskap.
- Hva gjør vi når en ansatt blir sykemeldt?
Hvis en ansatt blir langvarig syk må det meldes i Bedriftsdialogen. Like viktig er det å friskmelde den ansatte så snart han eller hun er frisk. Etter 12 måneders sammenhengende sykemelding kan bedriften ha krav på innskuddsfritak, og medlemmet kan ha rett på utbetaling av uførepensjon. Nordea Liv vil behandle krav om innskuddsfritak og eventuelt uførepensjon på bakgrunn av de opplysninger som den ansatte har gitt via «Meld krav» i Persondialogen.
Det er ikke tillatt å melde ut en ansatt i sykemeldingsperioden. Dette gjelder også om den ansatte selv har sagt opp sitt arbeidsforhold. Det finnes likevel unntak; dersom dere har mottatt brev om at en uføresak er avslått eller henlagt, eller dersom den ansatte ikke var 100 % arbeidsdyktig ved innmelding.
- Hva skal inkluderes når man registrerer lønn i pensjonsavtalen?
Lønn i en pensjonsavtale er årslønn eller beregnet personinntekt for selvstendig næringsdrivende. Varierende og midlertidige tillegg som for eksempel overtid, bonus og utgiftsgodtgjørelser, skal ikke være med i lønnsgrunnlaget.
Deltidsansatt – Årslønn som skal oppgis er den faktiske lønn den ansatte har i sin stillingsprosent. Noen ganger kan det være vanskelig å fastsette stillingsprosenten til en deltidsansatt. Et tips kan være å sammenligne antall timer arbeidet og hva et årsverk i tilsvarende fulltidsstilling i bedriften er.