Vær tilstede
Jo mer tanker og følelser du tillegger fakta og tall, jo mer vellykket vil ekspansjonen din til et nytt marked bli. Søkemotoren vil ikke gi deg alle svarene du trenger. Du trenger kvalitativ forskning også.
Offentlige etater og ditt faglige nettverk vil få deg til å komme langt. Å være til stede, kommunisere og være i kontakt med relevante aktører innenfor samme felt, vil få deg videre. Uansett om du eksporterer, importerer eller satser lokalt, sørg for å dekke alle deler av markedsekspansjonen. Alt fra kundens behov, smerter og atferd, til hvordan dine konkurrenter er til stede i markedet. Så vel som forretnings kulturelle aspekter som oppførsel og etiquette i forhandlinger.
Du blir sannsynligvis nødt til å benytte deg av lokale leverandører - for eksempel for logistikk og transport, markedsføring, innkjøp, og/eller råvarer. Markedsundersøkelser hjelper deg å etablere den rette balansen mellom tillit og solide garantier før samarbeidet. Hvis du trenger å ha lokale butikker, aksjer eller produksjonsanlegg, ta en vurdering på om det er mer lønnsomt å bruke lokale partnere i stedet for å investere i egne fasiliteter.