Vi har listet opp de mediene eksperter vanligvis anbefaler for små bedrifter med begrenset markedsføringsbudsjett. Les gjennom listen for å få en idé om hvor og hvordan du skal få budskapet ditt ut til verden.

Sosiale medier

  • Tilbyr store markedsføringsmuligheter
  • Muliggjør målrettet kommunikasjon til ditt hovedsegment eller din målgruppe
  • Mulighet for firmaside/profil
  • Du kan ta deg av all kommunikasjonen selv
  • Muliggjør 1-til-1 kommunikasjon med kundene
  • Det er enkelt å måle hvem du når ut til og popularitet i målgruppen
  • Gjør at du når et større publikum gjennom flere plattformer med samme post

Facebook

  • Er en god plattform hvis målgruppen er godt voksne
  • Gjør at du kan bruke Messenger for 1-til-1 kommunikasjon
  • Passer til å lansere konkurranser eller tilbud

LinkedIn

  • Passer til mer enn å tiltrekke seg nye talenter, plattformen kan være en driver inn på nettsiden din
  • Gjør at du kan promotere produktet eller tjenesten din, og tiltrekke deg følgere
  • Gjør at du kan bruke grupper, målrettede blogger og nettverk til å hjelpe deg med å skape engasjement og starte samtaler rundt bedriften din

Instagram

  • Er perfekt dersom ditt firma, produkt eller tjeneste er utpreget visuell
  • Emneknagger hjelper deg å fokusere og spore kommunikasjonen din
  • Dekker de fleste aldersgrupper, kjønn og markeder

Pinterest

  • Er en god plattform å bruke om målgruppen i all hovedsak er kvinner
  • Passer bra for e-commerce eller bedrifter tilknyttet mat eller design
  • Er en plattform som fokuserer primært på visuelt innhold – ikke video

YouTube

  • Liker du å lage filmer? Da er YouTube kanalen for deg
  • Når spesielt godt ut til millenniumsgenerasjonen
  • Er den effektive plattformen dersom ditt produkt eller tjeneste trenger instruksjoner

Snapchat

  • Har stort potensial dersom selskapet, produktet eller tjenesten din sikter seg inn mot millenniumsgenerasjonen
  • Er utmerket for utradisjonelle og morsomme promosjonsposter
  • Kan brukes for å generere trafikk til for eksempel en nettbutikk eller en fysisk butikk

Influencere

  • Er fint å bruke om produktet ditt retter seg mot et ungt publikum som bruker flere timer daglig på å følge sine favoritt-influencere på YouTube og/eller Instagram
  • Tar ofte betalt, og de mest populære influencerne er svært kostbare. Bli enige om en betalingsmodell på forhånd eller vurder å bruke en influencer med færre følgere hvis kostnaden er høy. Tilby gjerne produkter i stedet for penger.
  • Kan også være mennesker som allerede liker produktet ditt. De er ofte enklere å engasjere for å anbefale produktet ditt, gjerne i bytte mot rabatt eller produkter.

Digitale medier

  • Mer begrensede markedsføringsmuligheter
  • Lar deg merke selskapet, produktet eller tjenesten din
  • Kan kreve hjelp fra profesjonelle for å lage kommunikasjonen
  • Muliggjør målrettet massekommunikasjon
  • Enkelt å måle utbredelse i målgruppen
  • Bruk poster på sosiale medieplattformer for å generere trafikk
  • Muliggjør målrettet kommunikasjon mot mennesker med lignende interesser

Blogger

  • Begynn å skrive bloggposter om temaer relatert til din bedrift
  • Søkemotoroptimaliser for å dukke opp i søkeresultater
  • Promoter bloginnleggene dine på sosiale medier

Google Ads

  • Annonser hos Google kan være kostbart, men kan til gjengjeld være en veldig effektiv og fokusert måte å markedsføre seg på
  • Annonsene er billig å produsere – og krever som oftest bare ren tekst
  • I slike annonser er det enkelt å tilpasse budskapet til nye mål

Nettside

  • Skal du lage en nettside bør du investere i flott design – her dømmes man etter utseende
  • Det finnes ingen garanti for at kundene vil besøke nettsiden din
  • Bruk sosiale medier for å trekke mennesker inn på siden din
  • En nettside er det digitale butikkvinduet ditt – gjør det verdt å se

E-post

  • Lag nyhetsbrev til kunder og potensielle kunder
  • Bruk epost for å promotere nye produkter, tjenester eller tilbud
  • Vær personlig og relevant
  • Tenk nøye over hvor ofte du sender ting, slik at du ikke plager kundene

Offentlige kampanjer

  • En god måte å lage innhold for dine digitale eller sosiale medieplattformer
  • Bygger opp selskapet, produktet eller tjenesten
  • Krever muligens hjelp fra profesjonelle for å skape nok oppmerksomhet
  • Muliggjør lokal og nasjonal kommunikasjon
  • Det er fort gjort å forsvinne i støyen av medier – planlegg derfor nøye
  • Bruk sosiale medier før, under og etter kampanjer og stunt
  • Offentlige kampanjer lar deg også fortelle en større historie om selskapet, tjenesten eller produktet ditt

Handelsmesse

  • En mulighet til å promotere en prototype av produktet ditt eller tjenesten din
  • En god måte å undersøke konkurrentene
  • En mulighet for å møte og engasjere kundegruppen

Arrangement

  • Krever mye planlegging og forberedelser – tenk utenfor boksen
  • Kan være en måte å skape oppmerksomhet rundt tjenesten din eller produktet ditt
  • Timing er viktig – sørg for å sikre deg bilder og video fra arrangementet

PR

  • PR kan være nyttig om du vil fange oppmerksomheten til media
  • Kan være nyttig om du vil tiltrekke deg investorer eller forretningspartnere
  • Relevant når du går inn i et nytt marked eller åpner i en ny by

Har du spørsmål om det å starte egen bedrift?

Chat med oss Åpnes i nytt vindu

Kontakt oss

Spør chatbotten Nova hele døgnet, alle dager