Vi har listet opp de mediene eksperter vanligvis anbefaler for små bedrifter med begrenset markedsføringsbudsjett. Les gjennom listen for å få en idé om hvor og hvordan du skal få budskapet ditt ut til verden.
Sosiale medier
- Tilbyr store markedsføringsmuligheter
- Muliggjør målrettet kommunikasjon til ditt hovedsegment eller din målgruppe
- Mulighet for firmaside/profil
- Du kan ta deg av all kommunikasjonen selv
- Muliggjør 1-til-1 kommunikasjon med kundene
- Det er enkelt å måle hvem du når ut til og popularitet i målgruppen
- Gjør at du når et større publikum gjennom flere plattformer med samme post
- Er en god plattform hvis målgruppen er godt voksne
- Gjør at du kan bruke Messenger for 1-til-1 kommunikasjon
- Passer til å lansere konkurranser eller tilbud
- Passer til mer enn å tiltrekke seg nye talenter, plattformen kan være en driver inn på nettsiden din
- Gjør at du kan promotere produktet eller tjenesten din, og tiltrekke deg følgere
- Gjør at du kan bruke grupper, målrettede blogger og nettverk til å hjelpe deg med å skape engasjement og starte samtaler rundt bedriften din
- Er perfekt dersom ditt firma, produkt eller tjeneste er utpreget visuell
- Emneknagger hjelper deg å fokusere og spore kommunikasjonen din
- Dekker de fleste aldersgrupper, kjønn og markeder
- Er en god plattform å bruke om målgruppen i all hovedsak er kvinner
- Passer bra for e-commerce eller bedrifter tilknyttet mat eller design
- Er en plattform som fokuserer primært på visuelt innhold – ikke video
YouTube
- Liker du å lage filmer? Da er YouTube kanalen for deg
- Når spesielt godt ut til millenniumsgenerasjonen
- Er den effektive plattformen dersom ditt produkt eller tjeneste trenger instruksjoner
Snapchat
- Har stort potensial dersom selskapet, produktet eller tjenesten din sikter seg inn mot millenniumsgenerasjonen
- Er utmerket for utradisjonelle og morsomme promosjonsposter
- Kan brukes for å generere trafikk til for eksempel en nettbutikk eller en fysisk butikk
Influencere
- Er fint å bruke om produktet ditt retter seg mot et ungt publikum som bruker flere timer daglig på å følge sine favoritt-influencere på YouTube og/eller Instagram
- Tar ofte betalt, og de mest populære influencerne er svært kostbare. Bli enige om en betalingsmodell på forhånd eller vurder å bruke en influencer med færre følgere hvis kostnaden er høy. Tilby gjerne produkter i stedet for penger.
- Kan også være mennesker som allerede liker produktet ditt. De er ofte enklere å engasjere for å anbefale produktet ditt, gjerne i bytte mot rabatt eller produkter.
Digitale medier
- Mer begrensede markedsføringsmuligheter
- Lar deg merke selskapet, produktet eller tjenesten din
- Kan kreve hjelp fra profesjonelle for å lage kommunikasjonen
- Muliggjør målrettet massekommunikasjon
- Enkelt å måle utbredelse i målgruppen
- Bruk poster på sosiale medieplattformer for å generere trafikk
- Muliggjør målrettet kommunikasjon mot mennesker med lignende interesser
Blogger
- Begynn å skrive bloggposter om temaer relatert til din bedrift
- Søkemotoroptimaliser for å dukke opp i søkeresultater
- Promoter bloginnleggene dine på sosiale medier
Google Ads
- Annonser hos Google kan være kostbart, men kan til gjengjeld være en veldig effektiv og fokusert måte å markedsføre seg på
- Annonsene er billig å produsere – og krever som oftest bare ren tekst
- I slike annonser er det enkelt å tilpasse budskapet til nye mål
Nettside
- Skal du lage en nettside bør du investere i flott design – her dømmes man etter utseende
- Det finnes ingen garanti for at kundene vil besøke nettsiden din
- Bruk sosiale medier for å trekke mennesker inn på siden din
- En nettside er det digitale butikkvinduet ditt – gjør det verdt å se
E-post
- Lag nyhetsbrev til kunder og potensielle kunder
- Bruk epost for å promotere nye produkter, tjenester eller tilbud
- Vær personlig og relevant
- Tenk nøye over hvor ofte du sender ting, slik at du ikke plager kundene
Offentlige kampanjer
- En god måte å lage innhold for dine digitale eller sosiale medieplattformer
- Bygger opp selskapet, produktet eller tjenesten
- Krever muligens hjelp fra profesjonelle for å skape nok oppmerksomhet
- Muliggjør lokal og nasjonal kommunikasjon
- Det er fort gjort å forsvinne i støyen av medier – planlegg derfor nøye
- Bruk sosiale medier før, under og etter kampanjer og stunt
- Offentlige kampanjer lar deg også fortelle en større historie om selskapet, tjenesten eller produktet ditt
Handelsmesse
- En mulighet til å promotere en prototype av produktet ditt eller tjenesten din
- En god måte å undersøke konkurrentene
- En mulighet for å møte og engasjere kundegruppen
Arrangement
- Krever mye planlegging og forberedelser – tenk utenfor boksen
- Kan være en måte å skape oppmerksomhet rundt tjenesten din eller produktet ditt
- Timing er viktig – sørg for å sikre deg bilder og video fra arrangementet
PR
- PR kan være nyttig om du vil fange oppmerksomheten til media
- Kan være nyttig om du vil tiltrekke deg investorer eller forretningspartnere
- Relevant når du går inn i et nytt marked eller åpner i en ny by