Vi har listet opp de mediene eksperter vanligvis anbefaler for små bedrifter med begrenset markedsføringsbudsjett. Les gjennom listen for å få en idé om hvor og hvordan du skal få budskapet ditt ut til verden.

Hvordan få budskapet ditt ut i verden?
For kun kort tid siden var muligheten du hadde til å få reklamen din spredt like stor som budsjettet ditt. Nå som sosiale medier tar stadig større plass i markedsføringslandskapet, ser vi ofte kampanjer med små budsjett som gjør stort inntrykk på forbrukerne. Hvordan skal du som et lite selskap promotere din bedrift, produkt eller tjeneste? Hvilket markedsføringsmedium vil møte ditt reklamebehov?
Sosiale medier
- Tilbyr store markedsføringsmuligheter
- Muliggjør målrettet kommunikasjon til ditt hovedsegment eller din målgruppe
- Mulighet for firmaside/profil
- Du kan ta deg av all kommunikasjonen selv
- Muliggjør 1-til-1 kommunikasjon med kundene
- Det er enkelt å måle hvem du når ut til og popularitet i målgruppen
- Gjør at du når et større publikum gjennom flere plattformer med samme post
- Er en god plattform hvis målgruppen er godt voksne
- Gjør at du kan bruke Messenger for 1-til-1 kommunikasjon
- Passer til å lansere konkurranser eller tilbud
- Passer til mer enn å tiltrekke seg nye talenter, plattformen kan være en driver inn på nettsiden din
- Gjør at du kan promotere produktet eller tjenesten din, og tiltrekke deg følgere
- Gjør at du kan bruke grupper, målrettede blogger og nettverk til å hjelpe deg med å skape engasjement og starte samtaler rundt bedriften din
- Er perfekt dersom ditt firma, produkt eller tjeneste er utpreget visuell
- Emneknagger hjelper deg å fokusere og spore kommunikasjonen din
- Dekker de fleste aldersgrupper, kjønn og markeder
- Er en god plattform å bruke om målgruppen i all hovedsak er kvinner
- Passer bra for e-commerce eller bedrifter tilknyttet mat eller design
- Er en plattform som fokuserer primært på visuelt innhold – ikke video
YouTube
- Liker du å lage filmer? Da er YouTube kanalen for deg
- Når spesielt godt ut til millenniumsgenerasjonen
- Er den effektive plattformen dersom ditt produkt eller tjeneste trenger instruksjoner
Snapchat
- Har stort potensial dersom selskapet, produktet eller tjenesten din sikter seg inn mot millenniumsgenerasjonen
- Er utmerket for utradisjonelle og morsomme promosjonsposter
- Kan brukes for å generere trafikk til for eksempel en nettbutikk eller en fysisk butikk
Influencere
- Er fint å bruke om produktet ditt retter seg mot et ungt publikum som bruker flere timer daglig på å følge sine favoritt-influencere på YouTube og/eller Instagram
- Tar ofte betalt, og de mest populære influencerne er svært kostbare. Bli enige om en betalingsmodell på forhånd eller vurder å bruke en influencer med færre følgere hvis kostnaden er høy. Tilby gjerne produkter i stedet for penger.
- Kan også være mennesker som allerede liker produktet ditt. De er ofte enklere å engasjere for å anbefale produktet ditt, gjerne i bytte mot rabatt eller produkter.
Digitale medier
- Mer begrensede markedsføringsmuligheter
- Lar deg merke selskapet, produktet eller tjenesten din
- Kan kreve hjelp fra profesjonelle for å lage kommunikasjonen
- Muliggjør målrettet massekommunikasjon
- Enkelt å måle utbredelse i målgruppen
- Bruk poster på sosiale medieplattformer for å generere trafikk
- Muliggjør målrettet kommunikasjon mot mennesker med lignende interesser
Blogger
- Begynn å skrive bloggposter om temaer relatert til din bedrift
- Søkemotoroptimaliser for å dukke opp i søkeresultater
- Promoter bloginnleggene dine på sosiale medier
Google Ads
- Annonser hos Google kan være kostbart, men kan til gjengjeld være en veldig effektiv og fokusert måte å markedsføre seg på
- Annonsene er billig å produsere – og krever som oftest bare ren tekst
- I slike annonser er det enkelt å tilpasse budskapet til nye mål
Nettside
- Skal du lage en nettside bør du investere i flott design – her dømmes man etter utseende
- Det finnes ingen garanti for at kundene vil besøke nettsiden din
- Bruk sosiale medier for å trekke mennesker inn på siden din
- En nettside er det digitale butikkvinduet ditt – gjør det verdt å se
E-post
- Lag nyhetsbrev til kunder og potensielle kunder
- Bruk epost for å promotere nye produkter, tjenester eller tilbud
- Vær personlig og relevant
- Tenk nøye over hvor ofte du sender ting, slik at du ikke plager kundene
Offentlige kampanjer
- En god måte å lage innhold for dine digitale eller sosiale medieplattformer
- Bygger opp selskapet, produktet eller tjenesten
- Krever muligens hjelp fra profesjonelle for å skape nok oppmerksomhet
- Muliggjør lokal og nasjonal kommunikasjon
- Det er fort gjort å forsvinne i støyen av medier – planlegg derfor nøye
- Bruk sosiale medier før, under og etter kampanjer og stunt
- Offentlige kampanjer lar deg også fortelle en større historie om selskapet, tjenesten eller produktet ditt
Handelsmesse
- En mulighet til å promotere en prototype av produktet ditt eller tjenesten din
- En god måte å undersøke konkurrentene
- En mulighet for å møte og engasjere kundegruppen
Arrangement
- Krever mye planlegging og forberedelser – tenk utenfor boksen
- Kan være en måte å skape oppmerksomhet rundt tjenesten din eller produktet ditt
- Timing er viktig – sørg for å sikre deg bilder og video fra arrangementet
PR
- PR kan være nyttig om du vil fange oppmerksomheten til media
- Kan være nyttig om du vil tiltrekke deg investorer eller forretningspartnere
- Relevant når du går inn i et nytt marked eller åpner i en ny by
Har du spørsmål om det å starte egen bedrift?
Chat med oss Åpnes i nytt vinduSpør Nova hele døgnet, alle dager
Kontakt oss
Kontakt oss mandag-fredag 08.00-17.00.
Sperring av bedriftskort: Hele døgnet, alle dager