Dersom du hopper i det, bør du vite hvor du skal lande

Lær viktigheten av å gjøre grundig markedsundersøkelser før du tar det store skrittet. I dette intervjuet med Sonni Christine Jakobsen, CEO i mInvoice, og Erik Åkerfeldt, CEO i Znipe.tv, vil du få gode råd hva gjelder markeds- og kundeundersøkelser.

Noen sier at dersom du drømmer om å starte din egen bedrift må du bare hoppe i det. Men er det alltid like lurt? Vi møtte grunnleggerne av mInvoice i Oslo og Znipe.tv i Stockholm som har hver sin tilnærming til å gjøre markeds- og kundeundersøkelser.

Hvordan mInvoice gjennomførte markedsundersøkelser

Sonni Christine Jakobsen er en av grunnleggerne og CEO i mInvoice. Det er en teknologisk startup som tar sikte på å forandre markedet gjennom introduseringen av en ny digital plattform for fakturering. Grunnlaget for forretningsidéen ble faktisk oppfunnet som del av en masteroppgave ved universitetet. Sonni og hennes to medgrunnleggere følte seg så trygge på idéen sin at de ikke lenge etter valgte å starte opp en bedrift. I juni 2016 ble firmaet mInvoice grunnlagt.

"Vi ville gi mennesker en plattform som kunne gi dem et overblikk og forbedre kommunikasjonen mellom forbruker og de som utøvet tjenesten.”

Når vi spør henne direkte om hvordan de kom opp med idéen og om de gjennomførte markedsundersøkelser er Sonnis svar noe overraskende:

“Jeg har min profesjonelle bakgrunn fra bank og finans, hvor jeg har mer enn ti år erfaring. I løpet av den tiden ble jeg klar over behovet for en tjeneste som mInvoice. Forbrukere har en tendens til å slite med å holde oversikten over alle fakturaene de får fra et firma siden de mottar dem i forskjellige kanaler og formater. Vi ønsket å gi folk en plattform som kunne gi et godt overblikk og forbedre kommunikasjonen mellom forbruker og leverandør".

Med andre ord: Sonni og hennes partnere brukte ikke mye tid på å lete etter lignende idéer i markedet. De brukte i stedet sin erfaring fra bank og finans og sin profesjonelle innsikt i utfordringene rundt fakturering. Ut ifra dette utviklet de sin forretningsidé og forretningsplan.

Trolig ville de hatt nytte av å gjøre reserach på nettet eller lese seg opp på diverse blogger og lignende. Men dersom forretningsidéen din stammer fra den jobben og bransjen du allerede befinner deg i, er din egen profesjonelle erfaring et godt viktig verktøy i undersøkelsene.

Hvorfor kundeanalyser og kundereiser er et fantastisk verktøy

Sonni og hennes partnere brukte mye tid på kundeanalyse og spesielt på å lage kundereiser. Dersom du ikke vet hva en kundereise er, får du en rask forklaring her:
En kundereise er en serie med steg som representerer hvordan en kunde bruker en tjeneste, produkt, nettside eller butikk. Det er to hovedgrunner til at man skaper et slikt scenario:

  1. Å demonstrere måten kunder bruker en tjeneste/produkt/nettside/butikk per nå. 
  2. Å demonstrere måten kunder kan bruke en tjeneste/produkt/nettside/butikk i fremtiden.


Kundereiser kan bygges rundt intervjuer og observasjoner, og ved hjelp av diverse digitale analyseverktøy som for eksempel Google Analytics. Sonni og hennes partnere valgte å skape sin kundereise basert på sin egen erfaring, profesjonell innsikt og intervjuer med tjenesteleverandører og forbrukere.

Hva du må vite for å skape en kundereise

1. Definer din bruker/kunde

Utform en kundeprofil med alder/kjønn/yrke/status/demografi som en representant for en spesiell målgruppe for din bedrift.

2. Definer brukermål

Prøv å beskrive potensielle kunders motivasjon og frustrasjon. Beskriv essensen av hvem de er og hvem de ønsker å være.

3. Definer konteksten

Beskriv hvor den potensielle kunden er lokalisert. Hva er rundt dem? Er det noen eksterne faktorer som distraherer dem når de interagerer med din tjeneste/produkt osv.

4. Definer kontakten

Prøv å beskrive plattformen hvor det er mest sannsynlig at din potensielle kunde møter deg eller ditt produkt/tjeneste.

5. Definer hensikten

Beskriv hvorfor målgruppen kontakter bedriften din. Hva ønsker/forventer de?

6. Definer følelser

Beskriv målgruppens emosjonelle tilstand når de interagerer med ditt produkt/tjeneste/osv. Er de engasjerte eller irriterte? Kanskje kjeder de seg?

7. Definer progresjonen

Prøv å beskrive de forskjellige stegene de potensielle kundene går gjennom når de interagerer med ditt produkt/tjeneste/osv.

Hvordan Znipe.tv utførte markedsundersøkelser

Erik Åkerfeldt er medgrunnlegger av Znipe.tv, en ett år gammel gründerbedrift fra Stockholm. Da de startet Znipe.tv, utførte Erik og hans medgrunnleggere en mengde ulike undersøkelser. Som et tillegg til en markedsundersøkelse jobbet de i flere måneder med tekniske undersøkelser, fulgt av kundeundersøkelser og analyser. Denne grundige tilnærmingen er noe de har tatt med seg videre, også etter de startet opp firmaet for å fortsette å forbedre firmaets potensiale og ytelse.

Nå lurer du kanskje på; hva er egentlig Znipe.tv? Her får du Eriks forklaring:

“Znipe.tv er en ny, fremadstormende digital kringkastingsplattform hvor e-sport fans har muligheten til å live streame spillene til profesjonelle utøvere. Ikke bare har de muligheten til å strømme spillene, de har også muligheten til å få frem de samme bildene som spillerne i sanntid. Når Znipe.tv lanseres får du muligheten til å følge med på e-sport direkte fra hvilken som helst digital enhet over hele verden. Det vil bli som Spotify for e-sport!”.

Med slike ambisjoner er det viktig å gjøre hjemmeleksen sin. Du må utføre en stor mengde grundige analyser og undersøkelser av både markedet og målgruppen. Nøyaktig slik Erik og hans «medsammensvorne» gjorde. Så fort de hadde definert forretningsidéen sin, en strømmetjeneste for e-sport, dro de nytte av nettverket sitt for å finne ut om idéen var teknologisk mulig. Deretter brukte de nettverket for å finne ut av hvilke teknologiske løsninger de måtte belage seg på å bruke. 

I denne perioden brukte de flere måneder på å teste ut forskjellige teknologier. Så utvidet de researchen sin for å inkludere de faktiske spillerne. Sammen med dem utviklet de en plattform som var klar for å presenteres til potensielle e-sport fans. Ved bruk av sin egen testplattform kunne de definere spesifikke målgrupper, for så å justere produktet sitt. Målet var alltid at Znipe.tv skulle forbedres både for spillere og fans.

Selskapet har nå eksistert i et år, og Znipe.tv holder fremdeles på å gjøre undersøkelser for å forbedre tjenesten, men Erik er sterk i sin tro på at alt det harde arbeidet med tester og undersøkelser vil lønne seg.

“Hvis det er første gangen du starter en bedrift, og du ikke har noe særlig stort budsjett, foreslår jeg at du begynner med å søke på nettet.”

Gjør research

Hvordan skal du gjennomføre markedsundersøkelser hvis du ikke har innsikt i markedet du skal operere i? Erik Åkerfeldt i Znipe.tv har følgende råd:

“Det finnes en stor mengde med undersøkelsesverktøy på nett. Mange databaser er åpne, og mulig å få informasjon fra. For eksempel Verdensbanken. Eller så kan du betale en spesialist for å gjøre markedsundersøkelsen for deg. Det virker kanskje dyrt, men kan være en god investering dersom du skal bevege deg inn i et nytt marked, eller lanserer et nytt produkt. Dersom det er første gang du starter en bedrift, og du ikke har et stort budsjett, foreslår jeg at du begynner med å søke på Internett. Gjør god research og gjør det til en vane å søke etter relevant informasjon. Bruk forskjellige segmenter, søkeord og perspektiv. På denne måten kan du finne ut av hvordan din idé eller produkt tjener og møter sitt behov. Google er gratis, og har mye å tilby hva gjelder brukbar data.”

Start din egen bedrift

Bruk Startup guiden til å gjøre drømmen din til virkelighet

Til Startup guiden

Spør Nova hele døgnet, alle dager

Kontakt oss

Kontakt oss mandag-fredag 08.00-17.00.
Sperring av bedriftskort: Hele døgnet, alle dager