Erik Åkerfeldt er medgrunnlegger av Znipe.tv, en ett år gammel gründerbedrift fra Stockholm. Da de startet Znipe.tv, utførte Erik og hans medgrunnleggere en mengde ulike undersøkelser. Som et tillegg til en markedsundersøkelse jobbet de i flere måneder med tekniske undersøkelser, fulgt av kundeundersøkelser og analyser. Denne grundige tilnærmingen er noe de har tatt med seg videre, også etter de startet opp firmaet for å fortsette å forbedre firmaets potensiale og ytelse.
Nå lurer du kanskje på; hva er egentlig Znipe.tv? Her får du Eriks forklaring:
“Znipe.tv er en ny, fremadstormende digital kringkastingsplattform hvor e-sport fans har muligheten til å live streame spillene til profesjonelle utøvere. Ikke bare har de muligheten til å strømme spillene, de har også muligheten til å få frem de samme bildene som spillerne i sanntid. Når Znipe.tv lanseres får du muligheten til å følge med på e-sport direkte fra hvilken som helst digital enhet over hele verden. Det vil bli som Spotify for e-sport!”.
Med slike ambisjoner er det viktig å gjøre hjemmeleksen sin. Du må utføre en stor mengde grundige analyser og undersøkelser av både markedet og målgruppen. Nøyaktig slik Erik og hans «medsammensvorne» gjorde. Så fort de hadde definert forretningsidéen sin, en strømmetjeneste for e-sport, dro de nytte av nettverket sitt for å finne ut om idéen var teknologisk mulig. Deretter brukte de nettverket for å finne ut av hvilke teknologiske løsninger de måtte belage seg på å bruke.
I denne perioden brukte de flere måneder på å teste ut forskjellige teknologier. Så utvidet de researchen sin for å inkludere de faktiske spillerne. Sammen med dem utviklet de en plattform som var klar for å presenteres til potensielle e-sport fans. Ved bruk av sin egen testplattform kunne de definere spesifikke målgrupper, for så å justere produktet sitt. Målet var alltid at Znipe.tv skulle forbedres både for spillere og fans.
Selskapet har nå eksistert i et år, og Znipe.tv holder fremdeles på å gjøre undersøkelser for å forbedre tjenesten, men Erik er sterk i sin tro på at alt det harde arbeidet med tester og undersøkelser vil lønne seg.
“Hvis det er første gangen du starter en bedrift, og du ikke har noe særlig stort budsjett, foreslår jeg at du begynner med å søke på nettet.”