Utsatt for svindel eller svindelforsøk?
- Ta umiddelbar kontakt med oss dersom det er mistanke om svindel. Tid er en viktig faktor som øker sjansen for å få pengene returnert
- Husk å anmelde forholdet til politiet
Her har vi samlet noen av de mest kjente formene for bedrageri og svindel rettet mot bedrifter, og hvordan virksomheten kan beskytte seg mot svindelforsøk.
Her har vi samlet noen av de mest kjente formene for bedrageri og svindel rettet mot bedrifter. Husk at svindlere hele tiden blir mer profesjonelle og finner nye måter å svindle på. Det er derfor viktig å være bevisst og årvåken for å beskytte deg selv og bedriften din mot svindel, og å unngå tap.
Phishing (fisking etter personlig informasjon) er det å lure til seg sensitiv informasjon via e-post, SMS, eller telefonoppringing.
Dette er en form for sosial manipulering hvor en angriper forsøker å lure noen til å utføre en handling, for eksempel åpne et e-postvedlegg, klikke på en lenke eller betale en falsk regning. Målet er å lure brukeren til å dele privat informasjon slik at den kan brukes i svindel.
Dette er en av de mest effektive måtene å angripe virksomheter på. Via lenker kan angriperen be om brukernavn og passord til systemløsninger, og videre benytte disse til å stjele konfidensielle opplysninger.
Svindlerne kan også kjøpe annonser som leder til falske nettsider som fisker etter sensitiv informasjon på søkemotorer som Google, Bing og Yahoo. Dette kan for eksempel være en nettside som utgir seg for å være innloggingssiden til Nettbanken, Skatteetaten eller lignende.
Hva kan du gjøre?
Phishing (fisking etter personlig informasjon) er det å lure til seg sensitiv informasjon via e-post, SMS, eller telefonoppringing.
Dette er en form for sosial manipulering hvor en angriper forsøker å lure noen til å utføre en handling, for eksempel åpne et e-postvedlegg, klikke på en lenke eller betale en falsk regning. Målet er å lure brukeren til å dele privat informasjon slik at den kan brukes i svindel.
Dette er en av de mest effektive måtene å angripe virksomheter på. Via lenker kan angriperen be om brukernavn og passord til systemløsninger, og videre benytte disse til å stjele konfidensielle opplysninger.
Svindlerne kan også kjøpe annonser som leder til falske nettsider som fisker etter sensitiv informasjon på søkemotorer som Google, Bing og Yahoo. Dette kan for eksempel være en nettside som utgir seg for å være innloggingssiden til Nettbanken, Skatteetaten eller lignende.
Direktørsvindel vil si at en medarbeider i bedriften blir lurt til å behandle en betalingsforespørsel, eller betale en falsk faktura.
Den klassiske direktørsvindelen starter som oftest med at en medarbeider med betalingsmyndighet mottar e-post fra en ledende person i selskapet, som for eksempel direktøren eller lederen, med spørsmål om å utføre et betalingsoppdrag.
Ved fakturasvindel mottar bedriften en falsk eller manipulert faktura fra en eksisterende kunde eller leverandør, eller en faktura for varer eller tjenester som ikke er bestilt.
Business Email Compromise (BEC) er en sofistikert variant av direktørsvindel. Ved BEC bryter svindlerne seg inn i selskapets e-postsystem, ofte ved å lure til seg innloggingsdetaljer fra ansatte gjennom en phishing e-post.
Løsepengevirus (også kjent som ransomware) er en type skadevare som låser eller krypterer hele eller deler av innholdet på datamaskinen.
Angrepet starter gjerne ved et datainnbrudd ved hjelp av Phishing, altså at noen i selskapet mottar en e-post som aktiverer skadevare ved at man trykker på en link eller åpner et vedlegg. Skadevaren (ransomware) kan i verste fall blokkere tilgang til alt innhold på selskapets server. For at brukeren skal få tilgang til innholdet på egen datamaskin igjen, krever angriperen at man betaler løsepenger, ofte i form av Bitcoin.
Ta umiddelbar kontakt med oss dersom det er mistanke om svindel.
Dersom du har mottatt en e-post eller SMS som du mistenker er falsk eller forsøk på svindel så kan e-posten videresendes til no-reply.fraud.no@nordea.no som informasjon. SMS kan videresendes til 06001, skriv "MAL" i tekstfeltet. Merk at du ikke vil få svar på henvendelsen.
Bedriftskunder kan kontakte kundeservice på telefon 232 06002 eller via chat.
Nordea iverksetter nødvendige tiltak for å forhindre ytterligere følger. Dette kan omfatte sperringer av den gjeldende nettbankavtalen eller begrensninger for bruken av nettbank. Hvis mulig kan du sende inn skjermbilder av den mistenkelige nettbanksituasjonen.
Kontakt oss mandag-fredag 08.00-17.00.
Sperring av bedriftskort: Hele døgnet, alle dager