- Banken har forklaringsplikt ved kredittavtaler
Ved kredittavtaler har banken eller annen kredittyter plikt til å gi deg som kunde en del forklaringer før en avtale inngås/signeres. Dette kommer i tillegg til annen informasjon som gis. Den informasjonen omfatter:
- den tilbudte kredittavtalens viktigste egenskaper,
- betydningen av eventuelle vilkår om tilleggstjenester, og
- konsekvenser ved mislighold.
For å forsikre seg at om at de forklaringene som er gitt, er tilstrekkelig for at du kan vurdere om avtalen passer for ditt behov og din økonomi, kan banken stille deg kontrollspørsmål.
Forklaringene kan bli gitt i ulike format avhengig av hvordan og hvor avtalen inngås. Dette kan skje både muntlig og skriftlig, herunder digitalt.
- Banken må gjøre en kredittvurdering av deg
Når du søker om kreditt eller en større økning i rammekreditt, må banken eller annen kredittyter gjennomføre en grundig kredittvurdering av deg. Kredittyter må i tillegg sørge for er en verdivurdering av sikkerhet for kreditten som lånes til deg. Dette er ikke nytt i den nye loven, men presisert nærmere.
Om du som kunde holder tilbake opplysninger før kredittavtalen inngås, vil kredittyter ha et grunnlag for å si opp avtalen i ettertid.
Tar du opp kreditten sammen med en eller flere andre personer (samskyldnere) vil det gjøres en kredittvurdering av alle personene.
- Informasjon om resultatet av kredittvurderingen
Du får informasjon om resultatet av kredittvurderingen av deg. At du anses som kredittverdig betyr ikke at kredittyter automatisk vil innvilge søknad om kreditt. Om søknaden avslås eller innvilges er avhengig av flere vurderinger fra kredittyters side.
- Banken kan ha plikt til å avslå
Kredittyter er nå pålagt å avslå en kredittsøknad dersom det er sannsynlig at du ikke vil kunne oppfylle forpliktelsene etter avtalen. Det vil si å tilbakebetale kreditten i samsvar med det som vil ligge i en avtale. Hva som anses som «sannsynlig» er det opp til kredittyter å vurdere ut fra den kredittvurdering som er gjort. Det er ikke nok at du kan stille sikkerhet som dekker lånet. Kredittyter må finne det sannsynlig at du har evne til å kunne nedbetale lånet etter avtale. Disse vurderingene vil også være avhengig av hva slags kredittavtale det er snakk om.
Kredittyter er ikke pliktig til å gi noen begrunnelse for hvorfor søknad om kreditt avslås.
Dersom kredittyter ikke gjennomfører sin kredittvurderingsplikt eller avslagsplikt i samsvar med loven, vil kundens ansvar etter avtalen kunne reduseres.
- Betenkningstid ved boliglån
I den nye loven innføres det et krav om betenkningstid for deg som kunde ved søknad om boliglån eller dersom du skal være kausjonist ved et slikt lån. Dette betyr at kredittyter er bundet av tilbudet som er gitt deg i syv dager fra du mottar dette. Det betyr at du kan bruke syv dager til å tenke deg om, men loven stiller ikke krav om at du må bruke hele denne betekningstiden før du inngår avtale med banken. Du kan derfor akseptere lånetilbudet når som helst innenfor disse syv dagene. For andre typer kredittavtaler enn boliglån, har forbruker en angrerett. Dette kan du lese mere om under avsnittet «angrerett».
- Rente- og kostnadsendringer
Inngår du en låneavtale med flytende rente, vil kredittyter sende deg et varsel ved renteendring. Det samme gjelder om det er avtalt at kredittyter kan gjøre endringer i avtalte gebyrer eller andre kostnader. Gjøres det slike endringer, skal kredittyter gi en begrunnelse for endringene. Du trenger ikke aktivt gjøre noe ved varsel fra kredittyter om endring av avtalen. Om du ikke foretar deg noe, vil dette anses som et passivt samtykke til endringen som kredittyter foreslår.
For endringer før 1. juli 23, har banker og kredittforetak tatt forbehold om ensidig endring av renter, gebyrer og andre kredittkostnader etter den gamle finansavtaleloven. Endringene må være saklig begrunnet i de alminnelige kredittvilkårene, og kan gjøres med seks ukers varsel.
For endringer av renter som varsles fra og med 1. juli 23, vil forslag om endring av renter, gebyrer og andre kredittkostnader sendes med to måneders varsel etter den nye finansavtaleloven. Endringen må være saklig begrunnet i de alminnelige kredittvilkårene. Endringen aksepteres ved passivt samtykke (det vil si at du ikke trenger å gjøre noe om du aksepterer den foreslåtte endringen). Hvis du ikke ønsker å samtykke til endringen, må du innen den fristen som er oppgitt i varslet, ta kontakt med kredittyter. Dersom du nekter å samtykke til en endring, kan det medføre at kredittyter sier opp avtalen med deg. Oppsigelsesfristen vil i så fall være to måneder fra oppsigelsesvarsel. Nærmere informasjon om dette vil følge av varslet om renteendring fra kredittyter.
- Kredittyter har forklaring-, kredittvurderings- og avslagsplikt
Den samme forklaringsplikten, kredittvurderingsplikten og avslagsplikten som kredittyter har overfor låntaker ved inngåelse av en kredittavtaler, gjelder også overfor kausjonist når en forbruker stiller kausjon i forbindelse med en kredittavtale. Ved kausjon knyttet til boliglån har også kausjonist en betenkningstid på sju dager. Dette kan du lese mere om under avsnittet «nytt ved kredittavtaler».
- Ny lov viderefører rett til betalingstjenester
Banker og andre som tilbyr betalingstjenester kan ikke uten saklig grunn nekte avtale om betalingstjenester på vanlige vilkår. Dette forutsetter at du har lovlig opphold i Norge og at det ikke er andre lover og regler som er til hinder for avtale.
Denne plikten gjelder overfor kunder som er bosatt eller registrert i Norge eller i et annet EØS-land. Betalingstjenester kan nekte å inngå avtale med en kunde som bor eller er registrert utenfor EØS, uten å måtte oppgi en grunn.
Retten til betalingstjenester forutsetter at du som kunde gir alle opplysninger som er nødvendige for å kunne gjennomføre en tilfredsstillende kundekontroll. Om en slik kontroll ikke kan gjennomføres, eller om det følger av lovregler at en kunde skal avvises, gjelder ikke denne retten.
Når du søker om en betalingskonto, skal banken eller betalingstjenesten svare deg innen ti virkedager etter at de har mottatt alle nødvendige opplysninger.
- Hva «betalingstjenester» omfatter
«Betalingstjenester» omfatter en betalingskonto og vanlige betalingstjenester som for eksempel innskudd og uttak av kontanter og betalingstransaksjoner ved bruk av bankkort og nettbank.
Det er en forutsetning at banken eller den som leverer betalingstjenesten generelt tilbyr slike tjenester. BankID er ikke et betalingsinstrument og omfattes derfor ikke av retten til betalingstjenester. Loven gir heller ingen rett til kreditt.
- Regler om betalingstransaksjoner, betalingstjenester og kontoforhold
Er du interessert i de nærmere reglene om betalingstransaksjoner, betalingstjenester og kontoforhold finner du dette i ny finansavtalelov kapittel 4. Der finner du også regler om kontobytte, oppsigelse og sperring av konto f.eks. i form av kredittkort.
- Plikter og rettigheter ved BankID
I ny finansavtalelov er det tatt inn regler om plikter og rettigheter ved avtaler og bruk av elektronisk signatur (som regel i form av BankID).
Du som kunde plikter å bruke din elektroniske signatur (BankID) i samsvar med vilkårene i BankID-avtalen. Du må ta alle rimelige forholdsregler for å beskytte kodebrikke, personlige innlogging og passord. Dette betyr at du ikke skal dele passord og kode for kodebrikken med noen under noen omstendigheter. Dersom du oppdager misbruk av BankID, bankkort eller kredittkort må du varsle banken så fort som mulig. Dersom du ikke varsler misbruk, kan du få et større ansvar for tap.
En tilbyder av BankID plikter å ha løsninger tilgjengelig slik at det til enhver tid kan mottas varsel om misbruk av brukerens BankID. Mottak av varsel skal bekreftes skriftlig av banken. Informasjon om hvordan misbruk skal varsles skal ligge lett tilgjengelig på bankens nettsider. Se rutinerÅpnes i nytt vindu for Nordea.
- Ansvar ved misbruk av BankID og ikke godkjente betalingstransaksjoner
Dersom BankIDen din er blitt misbrukt, kan du bli ansvarlig for en egenandel på inntil kr. 450,- dersom du anses å ha vært uaktsom og inntil kr. 12 000,- om du anses å ha vært grovt uaktsom ved unnlatelse av å oppfylle dine plikter ved bruk av BankID. Dersom du anses å ha utvist forsett ved mislighold av dine plikter og måtte forstå at misligholdet kunne innebære nærliggende fare for at BankIDen kunne bli misbrukt, kan du få et større ansvar for tapet.
Tilsvarende regler gjelder i stor grad ved ikke godkjente betalingstransaksjoner. Ved misbruk eller tilfeller av ikke godkjent betalingstransaksjon må du melde fra til banken så snart som mulig, slik at banken kan ta stilling til kravet og følge lovens regler om tilbakeføring.