Sikkerhet

Om Nettsikkerhet Nettrusler Nettbank og e-post Kortbruk Sikre din telefon Om Nettsikkerhet

Ta forholdsregler mot svindel

Surfing og kommunikasjon på Internett, bruk av sosiale medier og bruk av nettbank og netthandel blir stadig mer populært. Du har tilgang til nyskapende tjenester uavhengig av tid eller sted. Det er som oftest sikkert og enkelt å bruke de forskjellige tjenestene på denne måten.

Nordea sikrer alltid informasjon i henhold til gjeldende lover, forskrifter og krav om bankens taushetsplikt og informasjonssikkerhet.

Svindel kan imidlertid ramme oss alle med mindre vi tar noen enkle forholdsregler. Som kunde har du ansvar for beskytte personlige opplysninger slik at de ikke kan misbrukes. Jo mer du vet om nettsvindel – hva det er og hvordan det foregår – jo bedre mulighet har du til å beskytte deg.

Les her om hvordan du kan beskytte deg og opplysningene dine mot nettsvindel.

Hva er nettsvindel?

Svindel er bedrageri eller lureri der hensikten er å skaffe seg gevinst på en urettferdig eller ulovlig måte. Som oftest er målet penger, verdisaker eller sensitiv informasjon fra personer eller organisasjoner.

Nettsvindlere er svært kreative, og de bruker forskjellige kanaler (e-post, telefon og Internett) på forskjellige enheter (datamaskiner, nettbrett, smarttelefoner) eller stjålne kort for å skaffe seg gevinst.

Graden av Internett-svindel er økende. Bruk av Internett øker, det er enkelt for brukere å skjule hvor de befinner seg, det er vanskelig å sjekke identitet og legitimitet på Internett, og det er svært enkelt for nettsvindlere å videresende nettlesere til svindel-sider og å stjele tilgangskoder, kortinformasjon osv.

Nettsvindel henger nært sammen med sosial manipulering, som betyr at svindelen utføres gjennom manipulasjon og/eller lureri.

Hvilke konsekvenser får nettsvindel?

Banken og kunden må iverksette tiltak for å roe ned og unngå den kritiske situasjonen. Det kan innebære å fornye tilgangskoder og bestille nye kort, og det kan eventuelt innebære økonomiske tap.

Beskytt enheter og programvare

Både du som kunde og Nordea som bank har et ansvar for å beskytte konfidensiell informasjon og sikre at den ikke misbrukes.

Nordea har ansvaret for å beskytte Internett-løsningen våre på best mulig måte. Bruk fornuften og opptre på en sikker måte på Internett for å være på den sikre siden.

Beskytt enheter (datamaskin, mobiltelefon og nettbrett) og informasjon med tilgangskoder. Bruk passord som er enkle å huske for deg, men vanskelige å gjette for andre. Ikke bruk bruker-ID-er, navn, ord, populære uttrykk, fødselsdager eller lignende som en del av passordene. Vær ekstra påpasselig når du bruker tilgangskoder – kontroller at det kun er deg som har tilgang til dem og kan bruke dem.

Hva er en god kode for en enhet?

  • Rådene nedenfor handler ikke om å angi påloggingsinformasjon for nettbank, men om enheten du bruker til tjenestene våre.
  • Den består av minst åtte tegn.
  • Den består av både tall og bokstaver.
  • Den inneholder spesialtegn (#, ¤, %).
  • Den byttes med jevne mellomrom, og den nye tilgangskoden er så annerledes enn den gamle som mulig.
  • Du må aldri oppbevare tilgangskodene på samme sted som ID-kortet, for eksempel i lommeboken, vesken eller hjemme.

Beskyttelse mot fiendtlig programvare og misbruk

Det finnes mange tiltak som beskytter både deg og informasjonen din – både med tanke på enheten (datamaskin, telefon) og adferden din (tenk før du klikker). Husk også at når du beskytter dine egen enheter, så bidrar du også til å beskytte andres.

Datamaskin:

  • Beskytt enheten og programmene med tilgangskoder.
  • Hold antivirusprogrammet og andre programmer oppdatert til enhver tid. Noen typer fiendtlig programvare fungerer kun på systemer som er foreldet, så enheten kan være mer utsatt for angrep hvis du ikke oppdaterer den jevnlig.
  • Bruk alltid brannmur på enheten.
  • Hvis du bruker trådløst nett, må du sørge for at det er kryptert og beskyttet med passord. Koble deg kun til trådløse nettverk du stoler på.
  • Tenk deg om to ganger før du åpner vedlegg eller klikker på lenker i e-poster eller på nettsteder.

Se hvordan du sikrer telefonen 

Slik beskytter du personlige opplysninger på sosiale medier

  • Kontroller personverninnstillingene for kontoene på sosiale medier og forsikre deg om at du kun deler informasjon med de du ønsker.
  • Behandle meldinger fra kollegaer og venner i sosiale medier med samme sunne fornuft som andre e-post- og telefonmeldinger.

Nettvett

Sikre nettbutikker

  • Benytt kortet kun i butikker du kjenner eller som virker seriøse.
  • Sjekk at butikken har en sikker oppkobling. 
  • Sjekk og ha klart for deg kjøpestedets telefonnummer og adresse og hvordan du kan reklamere på kjøpet.
  • Les avtaler og vilkår som gjelder for nettbutikken, og sjekk at totalbeløpet inkluderer alle kostnader, som for eksempel frakt.

Kontroller alltid kontoutskriften / fakturaen

  • Det er en god regel å notere/skrive ut bekreftelsen på en handel.
  • Ta vare på denne informasjonen for kontroll mot din kredittkortfaktura eller konto.
  • Ta umiddelbart kontakt med banken dersom du finner uregelmessigheter på din kredittkortfaktura eller konto.

Netthandel i utenlandske butikker

  • Norsk kjøpslov gjelder kun i Norge
  • Toll, merverdiavgift og frakt kan bli tillagt kjøpesummen.
  • Spesielle importregler gjelder for enkelte varegrupper, for eksempel mat og jordbruksprodukter.

Pass på kortnummeret ditt

  • Send aldri fra deg kortnummeret ditt via e-post.
  • Oppgi aldri kortnummeret ditt dersom det ikke er for å kjøpe noe. Husk at kortnummeret ikke gjelder som en verifisering av din alder.
  • Ved kjøp på Internett, telefon eller postordre skal kortnummer samt utløps dato på kortet oppgis i den rekkefølgen det står på kortet. Ved bruk av MasterCard skal alltid de tre siste tallene i nummerrekken bak på kortet også oppgis.
  • Sørg for at kommunikasjon av personlige og finansiell informasjon foregår sikret. Se etter hengelåssymbolet i nettleseren. Lukket hengelås betyr at du er i sikker sone.

Sikkerhetsløsning Verified by Visa og/eller MasterCard SecureCode

Når du skal betale med kort kan du bruke samme kode som du bruker i Nettbanken. Dette gjør det tryggere å handle på nett, både i Norge og utlandet.

Alt du trenger når du skal handle med kort på nett er å ha ditt sikkerhetskort  fra Nettbanken tilgjengelig. Har du BankID fra en annen norsk bank kan du også benytte denne.

Slik betaler du

Når du har valgt en vare fra ett nettsted går du til Betaling. Hvis nettstedet tilbyr Verified by Visa/MasterCard SecureCode blir du bedt om å benytte koden fra sikkerhetskortet. Følg anvisningene og gjør på sammen måte som ved pålogging til Nettbanken.

Dine fordeler:

  • Handle trygt i alle nettbutikker som er merket med Verified by Visa og/eller MasterCard SecureCode.
  • I forbindelse med at du betaler med kort på nettet benytter du samme metode som i Nettbanken.
  • Ingen andre kan benytte ditt kort til betaling på nettet uten å ha nettbankkoden tilgjengelig.
  • Nettbutikkene får ikke tilgang til kortdata eller kodene dine.

Ta kontakt med oss umiddelbart

Dersom du har mottatt en e-post som du mistenker er falsk eller forsøk på svindel, videresend den til on.aedron@lednivstten

Eksempel på hvordan man vidersender en svindel-sms til Nordea.Har du mottatt en SMS som du mistenker er falsk eller svindel, kan SMS’en videresendes til banken på telefon 06001. Legg inn kodeord MAL først i meldingen, se eksempel.

  • Personkunder kan kontakte Kundeservice Privat på 06001
  • Bedriftskunder kan kontakte Kundeservice Bedrift på 06002

Nordea iverksetter nødvendige tiltak for å forhindre ytterligere følger. Dette kan omfatte sperring av den gjeldende nettbankavtalen eller begrensninger for bruken av nettbank. Hvis mulig kan du sende inn skjermbilder av den mistenkelige nettbanksituasjonen.

  • Ikke bruk enheten (PC, nettbrett, mobil) til Nettbank eller Internett før den eventuelle fiendtlige programvaren er fjernet. Bruk kun enheter som ikke er infisert.
  • Hvis Internett-svindelen ble gjennomført med fiendtlig programvare (lenke til malware) på PC-en, nettbrettet eller mobilen din, er det viktig at enheten desinfiseres. Enkelte typer fiendtlig programvare kan ikke fjernes uten at operativsystemet installeres på nytt.
  • Hvis Internett-svindelen ble gjennomført ved phishing [lenke til phishing], må du kjøre antivirusprogrammet med jevne mellomrom og alltid holde det oppdatert som en forholdsregel.
Nettrusler

Ondsinnet programvare

Ondsinnet programvare er alle typer uønsket programvare som installeres på enheten (datamaskin, nettbrett, mobiltelefon) uten at du har tillatt det eller har kjennskap til det. Ondsinnet programvare kan også distribueres gjennom USB-pinner, så gjør det til en regel å ikke bruke en USB-pinne du finner eller låner av venner eller kollegaer.

Ondsinnet programvare er utviklet for å skade eller forstyrre et system. Den kan også brukes av nettsvindlere til å få kontroll over en enhet eller stjele personlige opplysninger.

Eksempler på ondsinnet programvare: virus, ormer, trojanske hester.

Ulike måter å beskytte seg på

Å beskytte seg mot spionprogrammer er i teorien enkelt. Det finnes ulike måter å beskytte seg på. Men uansett metode, husk alltid å ha innstallert:

  • et antivirusprogram
  • en brannmur
  • et antispionprogram

Les mer om hvordan du kan beskytte deg 

Phishing

Phishing innebærer at personlige opplysninger, kortinformasjon eller nettbankinformasjon hentes ut med e-post eller telefon eller via popup-vinduer eller falske nettsider. Målet er å lure brukeren til å dele privat informasjon slik at den kan brukes i svindel. Nettsvindlere kan også opprette falske nettsider, der du blir lurt til å dele påloggingsinformasjonen.

E-post-phishing

Phishere bruke e-postadresser som de har innhentet, og sender phishing-e-postene til svært mange personer samtidig. E-posten inneholder en lenke som sender deg videre til et nettsted der du blir bedt om å oppdatere personlige opplysninger, for eksempel passord, kredittkortnummer, fødselsnummer eller bankkontonummer. Unngå å åpne phishing-e-poster eller å klikke på lenkene i e-posten. Slett dem umiddelbart. Phishingnettstedet ligner ofte på det ekte nettstedet.

Slik beskytter du deg mot phishing

Vær kritisk til e-poster der du blir bedt om å oppgi tilgangskoder og sensitive opplysninger. Finansielle transaksjoner utføres alltid i Nordeas systemer etter at du har identifisert deg. Da vet vi hvem du er, og du kan være sikker på at det er oss du kommuniserer med.

  • Hvis du må legge ut e-postadressen din på Internett, kan du skrive den på en måte som gjør at den ikke kan leses automatisk, ved å utelate @-tegnet.
  • Ikke legg ut en klikkbar adresse hvis du har en privat nettside – da er koden enkel å hente inn. Lag heller et bilde som viser e-postadressen.
  • Kontroller om e-postleverandøren har søppelpostfiltre som forhindrer at du mottar søppelpost.

Phishing er en form for svindel over Internett der kunder lures til å dele personlige opplysninger. Bankkunder lures til å gi fra seg tilgangskodene til nettbank eller kortinformasjon gjennom e-post eller noen ganger via telefon.

Slik håndterer du en phishing-e-post

Hvis du mottar en e-post der du blir bedt om å oppgi informasjon om bankforholdet ditt, for eksempel om nettbanken, kort eller kontoer, eller andre personlige eller konfidensielle opplysninger, må du slette den og under ingen omstendigheter svare på den.

Phishing via telefon eller tekstmelding

En ukjent person kan ringe deg og presentere seg som ansatt i Nordea. Du blir bedt om å oppgi kortinformasjon og PIN-koder, påloggingsinformasjon til nettbanken og annen konfidensiell informasjon. Oppringningen (eller tekstmeldingen) kan også handle om kundestøtte til et program på enheten din eller informasjon om at enheten er infisert med fiendtlig programvare. Personen som ringer, kan være en svindler som prøver å stjele penger ved hjelp av informasjon som er skaffet til veie på kriminelt vis.

Hvis du ikke har bedt om kundestøtte, bør du avslutte telefonsamtalen umiddelbart uten å dele noen personlige opplysninger. Hvis du er i tvil, kan du alltid legge på og ringe tilbake til firmaet via sentralbordet og spørre om hvilke kundestøttetjenester de tilbyr. Seriøse firmaer kontakter deg ikke via e-post eller telefon for å få denne typen informasjon.

Andre eksempler på phishing

Phishingmeldinger på for eksempel Facebook kan komme gjennom chattesystemet eller en applikasjon som er utformet som et vanlig quiz, undersøkelse eller reklame-produkt. Phishing kan også forekomme via e-post der du blir bedt om å oppgi sensitive opplysninger som en bank eller et annet seriøst firma aldri hadde bedt om via åpen e-post.

Nettsvindlere kan også opprette nye profiler (identitetstyveri) for å få tilgang til personer du kjenner, uten at du vet om det. Mange som bruker Facebook og andre sosiale medier, tror at sidene er sikre og at de bare deler informasjon med venner. Men mye av denne informasjonen kan være tilgjengelig for hackere som bruker den til å opprette falske identiteter.

De fleste former for virus sprer seg via e-post. De er ofte kamuflert med titler som gjør deg nysgjerrig slik at du åpner e-posten og de vedlegg som følger med. Avsenderen kan ofte synes å være noen du kjenner, men det er ikke dermed sagt at e-posten kommer fra den personen.

E-post fra ukjent avsender og vedlagte filer

Vær forsiktig med e-post som har en merkelig tittel og ukjent avsender. Spør deg selv om det er noen grunn til at denne personen skal sende deg e-post, særlig hvis det følger med et vedlegg. Er du i tvil om innholdet, slett e-posten eller kontakt avsender før du åpner den.

Det finnes i dag programvare på markedet som lar deg luke ut uønsket e-post før du laster den ned til din PC. Sjekk med din internettleverandør om de kan tilby deg slik programvare.

E-post fra kjente avsendere

Virus kan også komme i e-post fra kjente avsendere. Ormer og virus kopierer e-postadresser fra den maskinen som er angrepet og sender seg selv videre. På denne måten kan den infiserte e-posten bli sendt fra adressen til en du har hatt kontakt med tidligere. Du bør derfor være mistenksom dersom en e-post fra en kjent avsender ser annerledes ut enn normalt. Ved tvil bør du alltid kontakte avsenderen før du åpner e-posten eller slette den uten å sjekke innholdet.

Nettbank og e-post

Sensitiv informasjon holdes hemmelig 

Et viktig forhold i samspillet mellom deg som bruker og Nordea Nettbank er at informasjon som flyter over Internett holdes hemmelig. 

Vi kontakter aldri kunder per e-post eller telefon for å be om dine koder, kortnumre eller annen sensitiv informasjon. 

Nordeas nettbank

Bank handler om tillit, og Nordea sikrer alltid informasjon i henhold til gjeldende lover, forskrifter og krav vedrørende bankens taushetsplikt og informasjonssikkerhet.

Men du som kunde har også et ansvar for å sørge for at enheten din er beskyttet og at du er forsiktig med informasjonen du deler.

Sikker bruk av nettbank med datamaskin

Det er Nordeas ansvar å beskytte bankens elektroniske løsninger på best mulig måte. Dette betyr at du må identifisere deg med spesielle identifiseringskoder før du kan bruke de elektroniske tjenestene våre.

Ta en titt på disse anbefalingene:

  • Hold antivirusprogrammet og andre programmer oppdatert til enhver tid. Noen typer fiendtlig programvare fungerer kun på systemer som er foreldet, og dermed kan enheten din være mer utsatt på angrep hvis du ikke oppdaterer den jevnlig.
  • Bruk alltid brannmur på enheten.
  • Koble deg kun til trådløse nettverk du stoler på. Hvis du bruker trådløst nett, må du sørge for at det er kryptert og beskyttet med passord.
  • Kontroller at du logger deg inn i Nordeas nettbank.
  • Du kan verifisere nettsidens sikkerhet og SSL-krypteringen i nettbanken ved å klikke på hengelåsikonet i øvre eller nedre verktøylinje (avhengig av nettleserversjonen).
  • Lær hvordan nettbanken fungerer. Hvis du mistenker noe, avslutter du nettbankøkten og kontakter Nordea. Vær skeptisk til uventede popup-vinduer som vises mens du er logget inn i nettbanken.
  • Bankinformasjonen er personlig. Del aldri informasjonen (bankkoder eller PIN-koder) med andre. Nordea kontakter deg aldri for å be om personlige eller økonomiske opplysninger.
  • Vær oppmerksom når du håndterer personlige opplysninger på Internett. Tenk først og klikk etterpå. Ikke la noen andre bruke kontoen din for å overføre penger.

Bekreftelse av betalinger med mobil

Som en ekstra sikkerhet kan Nordea be deg bekrefte enkelte betalinger med din mobiltelefon.

  • Ved registrering av mobilnummeret vil du få tilsendt en SMS. For at vi skal vite at det er deg og din telefon, ber vi deg svare med en engangskode fra Nordea sikkerhetskort.
  • Når du registrerer regninger i Nettbanken sjekker vi betalingen og sender deg en SMS dersom det er behov. Hensikten med SMS'en er at du skal ta en ekstra kontroll av mottakerkonto og beløp. Svar SMS "Ja" og betalingen kan bekreftes som vanlig i Nettbanken.
  • Dersom du ikke har mobiltelefon registrert, kan du bli bedt om å kontakte Kundeservice Privat/Bedrift eller support for hjelp. Eventuelt kan man selv enkelt registrere mobiltelefonnummer selv i Nettbanken.
  • Betalinger som blir stoppet for ekstra bekreftelse i Mobil- og SMS-bank må fullføres i Nettbanken.

Les mer om den nye sikkerhetsløsningen for Nettbank Privat 

Les mer om den nye sikkerhetsløsningen for Nettbank Bedrift  

Tidsbegrensning ved inaktivitet

Når du er ferdig med ditt ærend i nettbanken er det viktig at du logger deg ut. Hvis du glemmer dette eller ikke benytter tjenestene innen en fastsatt tidsramme vil du automatisk bli logget ut.

Krav til nettlesere

Fortrolighet sikres gjennom kryptering. Her anvendes SSL-kryptering. Vår Nettbank benytter sterk (128-bit) kryptering. Dette er tilgjengelig i de fleste nye nettlesere. Det er viktig at du sørger for at sterk kryptering er aktivisert i din nettleser.

Kundeundersøkelser 

For at vi hele tiden skal bli bedre er det viktig for oss å vite hva kunder mener om oss. I den forbindelse sender vi ut en e-post med link til et spørreskjema til enkelte kunder som har gjennomført et møte med en rådgiver.

Undersøkelsen er anonym og sendes ut av kunderådgiver eller av Ennova på vegne av Nordea. Vi gjør samtidig oppmerksom på at Nordea aldri sender ut e-post der vi ber om sensitiv informasjon som koder, kortnummer eller lignende.

Nyhetsbrev og invitasjoner

Nordea bruker Bring Dialog og Affinion ved utsendelse av nyhetsbrev og invitasjoner til din e-postadresse.

Vi vil aldri lenke direkte til innloggingssiden i Nettbanken eller be deg om å oppgi sensitive informasjon i e-post.

Skulle du motta en e-post som ber om dette ber vi deg om å slette e-posten, og trykk ikke på lenken. Dette kan være et forsøk på svindel.

Du kan lese mer om sikkerhet for e-post på nettvett.noÅpnes i nytt vindu

Kortbruk

Sikker kortbruk

Hver dag utføres millioner av korttransaksjoner. Det er enkelt, raskt og sikkert å bruke kort til daglige innkjøp eller kjøp av varer og tjenester på Internett. Nordeas sikkerhetsløsninger er utviklet i samarbeid med Visa og MasterCard og kalles Verified by Visa og MasterCard SecureCode.

Kort er bedre enn kontanter

Hvis du mister kontanter, er pengene borte, men hvis du mister kortet eller hvis det blir stjålet, kan du sperre det og unngå å tape pengene. Hvis det skjer noe med kortet, tar Nordea risikoen gitt at du har vært forsiktig med kortet.

Benytt muligheten til å åpne og lukke kortet for transaksjoner, for eksempel kjøp på Internett, i utlandet osv. Denne er mulig for følgende kort: Bankkort Electron, Bankkort Visa, Privat MasterCard, Nordea Gold, MasterCard Premium, Platinum MasterCard, Nordea Black (Sverige og Finland).

Generelle anbefalinger

  • Beskytt kort, kortkoden og PIN-koden.
  • Ikke oppbevar PIN-koden sammen med kortet, og ikke del den med andre.
  • Sperr kortet umiddelbart hvis det er på avveie eller blir stjålet.
  • Følg med på kortet når du skal betale, og be om kvittering.
  • Kontroller at beløpet stemmer før du signerer eller godkjenner med kode.
  • Sørg for å få kortet tilbake straks du har betalt (butikker/restauranter)
  • Kontroller kvittering mot kontoutskrift - ved avvik, ta kontakt med banken.

Ubemannede terminaler (minibanker/parkeringsautomater/bensinpumper)

  • Vær oppmerksom på hvordan det ser ut rundt minibanken/parkeringsautomaten/bensinpumpen når du tar ut penger eller betaler. Vær forsiktig dersom noe virker uvanlig.
  • Skjul tastene når du taster inn PIN-koden for å hindre at noen ser den.
  • Vær skeptisk til personer som ønsker å hjelpe deg eller gi deg råd når du tar ut penger av minibanken.

På Internett

  • Kontroller at nettbutikken bruker en sikker tilkobling, for eksempel SSL (vises med hengelås). Det betyr at informasjonen du oppgir, krypteres.
  • Du blir alltid bedt om å oppgi kortnummer og validitet i den rekkefølgen de vises på kortet.
  • Behold alltid en utskrift eller kopi av bestillingen.
  • Kontroller at du har et telefonnummer og en adresse til firmaet og informasjon om hvordan du kan klage på kjøpet.
  • Ikke del kortnummeret hvis du ikke skal kjøpe noe.
  • Ikke send kredittkortnummeret i en åpen e-post.

Reise o.l.

  • La aldri kortet ligge på rommet eller i bilen – legg det i hotellsafen.
  • Vi anbefaler at du tar med to kort når du reiser i tilfelle du mister et kort eller når maksgrensen.

Hva kan du gjøre hvis du mistenker kortsvindel?

Hvis du mistenker svindel, må du umiddelbart sperre kortet. 

Ring Kundeservice Privat på telefon (+47 915)06001 for sperring av mistede/stjålne kort. 

Skimming og kortsvindel

Kortskimming innebærer å stjele kredittkortinformasjon. Svindlere sikrer seg kundens kredittkortinformasjon ved hjelp av en liten elektronisk enhet som monteres på mini-banker eller ubemannede terminaler. Disse enhetene lagrer kredittkortnummeret til senere bruk.

Sikre din telefon

Hvis du har mistet eller blitt frastjålet telefonen:

  • Ta kontakt med mobilleverandøren for å sperre abonnementet.
  • Hør med mobilleverandøren om de kan fjerne sensitiv informasjon (tømme telefonen).
  • Hvis telefonen er stjålet, kontakter du politiet og anmelder.
  • Deaktiver eventuelle bankvarsler som du mottar via tekstmelding. Det kan du gjøre i nettbanken.
  • For sikkerhets skyld; deaktiver tjenesten SMS-bank og forenklet innlogging. Dette kan du gjøre i Nettbanken.

Generelle anbefalinger:

  • Ha kontroll på telefonen. Når du vet hvor den er, kan ikke uvedkommende bruke den uten at du vet om det.
  • Hvis du bruker kode på telefonen, blir det vanskeligere for andre å bruke den og få tilgang til sensitive opplysninger.
  • Før du reiser utenlands, må du sørge for å ha et telefonnummer til teleselskapet som kan brukes fra utlandet.

Mobiltelefoner

  • Ta jevnlige og hyppige sikkerhetskopier av telefonen (hvis telefonen støtter sikkerhetskopiering).
  • Noter deg telefonens IMEI-nummer i tilfelle den må sperres. IMEI = International Mobile Equipment Identity – dette er et unikt nummer som identifiserer telefonen din. Det står som regel i batterirommet, og på noen telefoner kan det vises hvis *#06# angis på talltastaturet.

Slik kan du sikre smarttelefonen/nettbrettet ditt:

  • Installer kun apper fra kilder du stoler på.
  • Koble deg kun til trådløse nettverk du stoler på.
  • Installer en sporingsapp som kan brukes fra en annen enhet for å finne telefonen din hvis du har mistet den eller den har blitt stjålet.
  • Oppdater operativsystemet og appene med jevne mellomrom. Oppdateringer omfatter nye sikkerhetsfunksjoner, nye funksjoner og bedre brukervennlighet.
  • Ikke jailbreak smarttelefonen slik at du kan installere programmer som ikke er godkjent av produsenten. Når du rooter eller jailbreaker telefonen, fjerner du den generelle sikkerheten fra telefonen.
  • Installer antivirusprogramvare på telefonen hvis du har mulighet.
  • Vær forsiktig med å klikke på lenker i tekstmeldinger eller e-poster. Ikke svar på ukjente meldinger på telefonen.  Nordea kommer aldri til å kontakte deg og be om PIN-koder eller påloggingsopplysninger.