Ta forholdsregler mot svindel

Fem enkle råd for å unngå å bli svindlet: 

  • Pass godt på BankID-koden og passordet ditt. Husk at dette er personlige opplysninger som ikke skal deles med noen – uansett hvem som spør. 
  • Vær forsiktig med å klikke på linker i SMS eller e-post. Er du i tvil? Dobbeltsjekk avsenderen og søk opp nettsiden det vises til, i stedet for å gå via linken. 
  • Les alltid teksten i SMS og e-post grundig. Mange blir lurt til å oppgi personlig informasjon over SMS, e-post eller telefon.
  • Undersøk nettsiden nøye før du handler på nett. Sjekk opp nettsiden på Trustpilot eller Google for å lese andres erfaringer.  
  • Vær på vakt for kjærlighets- og investeringssvindel! Hvis noe virker for godt til å være sant, så er det ofte det. 

Svindel

Les om ulike svindelmetoder, og få tips til å unngå å bli svindlet.

Les om svindelmetoder

Sikker netthandel

Det er trygt å handle på nett så lenge du er aktsom.

Les om sikker netthandel

Nettrusler

Nettrusler kan komme i form av ondsinnet programvare, phishing eller virus via e-post. Les om hvordan du kan beskytte deg.

Les om nettrusler

Sikkerhet i Nettbank Privat

Hold datamaskinen din oppdatert slik at du trygt kan bruke Nettbanken.

Les om sikkerhet i Nettbank Privat

Sikkerhet i Nettbank Bedrift

Les om våre sikkerhetsmekanismer for å holde Nettbanken trygg.

Les om sikkerhet i Nettbank Bedrift

Sikker kortbruk

Du kan trygt benytte dine kredittkort og bankkort, men vær aktsom dersom noe virker uvanlig.

Les om sikker kortbruk

E-postutsendelser fra Nordea

Se hvordan du kan forsikre deg om at du kommuniserer med Nordea.

Les om e-postutsendelser fra Nordea

BankID

BankID er personlig og du må aldri dele PIN-koden eller sikkerhetskoden til kodebrikken.

Les mer om sikkerhet knyttet til BankID

Egen sikkerhet

Sikkerheten i norske nettbanker er generelt god og i Nordea sørger vi hele tiden for å sikre nettbanken på beste mulige måte. Dessverre kan vi ikke garantere for sikkerheten på din private PC, det er ditt ansvar.