Spørsmål og svar for privatkunder

Hvordan kjøper og selger jeg fond i Nordea Fondene?
Svar:

Tilgang til å kjøpe og selge fondsandeler får du i Nettbanken ved å bestille tjenesten Fondshandel på nett. Med Fondshandel på nett kan du til en hver tid holde deg oppdatert på verdiutviklingen på dine fond, ha full oversikt over din beholdning og transaksjoner, samt kunne kjøpe og selge når det måtte passe deg. Du kan bestille tjenesten her

Hvor finner jeg mine kontoutskrifter og annen post fra Nordea?
Svar:

Du finner kontoutskrifter, rentendringsbrev og annen post i fanen Digital postkasse i Nettbanken. Du kan også gå til din digitale postkasse via logg inn på nordea.no (logg inn/privatkunder/Digital post) eller via www.eboks.no. Vil du vite mer om den digitale postkassen, kan du lese mer på denne siden.

Hvordan betaler jeg inn på mitt kredittkort?
Svar:

Kontonummer for alle Nordea kredittkort:

  • 6003 06 51459

KID-nummeret (kundeidentifikasjonen) er unikt for deg.

Slik finner du KID-nummeret:

  • Papirfaktura:
    KID-nummeret finner du på fakturaen du har mottatt fra oss.
  • Nettbanken:
    Du finner KID-nummeret i Nettbanken under Betaling / Søk betalinger / Ferdig behandlede betalinger / Søk / Klikk på dato for tidligere transaksjoner. Her fremkommer KID-nummeret.
  • eFaktura:
    Søk opp tidligere innbetalinger i Nettbanken under: Betaling / eFaktura / Behandlede betalinger / Klikk på dato. Her fremkommer KID-nummeret.
Hvorfor fungerer ikke min BankID på mobil?
Svar:
  • Har du byttet SIM-kort, må du slette avtalen om BankID på mobil og opprette avtalen på nytt igjen i Nettbanken. Gå inn på menyvalg: «Innstillinger» og «BankID».
  • Har du byttet abonnement, kan du sjekke på BankID på mobil om ditt nye abonnement fungerer med BankID på mobil.
  • Eventuelt kan du teste om din BankID på mobil fungerer som den skal på BankID.no
Jeg får beskjed om at "Din betaling i nettbanken krever ytterligere godkjenning". Hva gjør jeg?
Svar:

Enkelte betalinger krever av sikkerhets hensyn en ekstra bekreftelse på SMS. 

Du aktiverer mobilnummeret ditt i Nettbanken, under valget «Dagligbank», «Mobiltjenester», «SMS-bekreftelse». Da får du tilsendt en SMS som du besvarer med en engangskode fra sikkerhetskortet til Nettbanken. 

For å bekrefte den aktuelle betalingen, går du til valget «Betalinger», «Ubekreftede Betalinger» og trykker på «Send SMS på nytt». Du får en SMS der vi ber deg om å kontrollere beløp og kontonummer for den aktuelle betalingen, og du svarer JA dersom alt stemmer. Når dette er gjort kan du bekrefte betalingen i Nettbanken som vanlig.

Les mer her om bekreftelse av nettbetalinger via SMS

Hvor finner jeg melding om kreditering som jeg tidligere fikk i nettpost i nettbanken?
Svar:

Melding om kreditering fremkommer i Nettbanken. Se under Kontoinformasjon - der finner du oversikt over alle transaksjoner og innbetalinger. I tillegg finner du melding om krediteringer på den månedlige kontoutskriften. Krediteringen finnes ikke som eget bilag. 

Tips! Hvis du er selvstendig næringsdrivende anbefaler vi at du blir bedriftskunde i Nordea og tar i bruk Nettbank Bedrift som er bedre tilpasset ditt behov.

Hvordan får jeg skrevet ut en melding om kreditering fra Kontoinformasjon i nettbanken?
Svar:

Du kan trykke på "Skriv ut"-ikonet på siden for Kontoinformasjon. Da får du alt innholdet som vises på siden. Du kan også overføre alt innhold i Kontoinformasjon til Excel-format og skrive ut derfra. Link til Excel er på siden for Kontoinformasjon. Da kan du også redigere innholdet før du skriver ut.

Tips! Hvis du er selvstendig næringsdrivende anbefaler vi at du blir bedriftskunde i Nordea og tar i bruk Nettbank Bedrift som er bedre tilpasset ditt behov.