Hva dekkes av forsikringene i Nordeas kredittkort?
- Hva betyr det at avbestillingsforsikringen gjelder ved UDs reiseråd?
Tryg dekker avbestilling hvis det oppstår situasjoner på reisemålet som gjør at det er farlig å reise dit. Det kan for eksempel være ved naturkatastrofer, høy kriminalitet, epidemi og terror. Tryg forholder seg til Utenriksdepartementet (UDs) reiseråd, og dekker avbestilling til de områdene det frarådes å reise til. Skulle UD innføre et reiseråd og fraråding om reise til den aktuelle destinasjonen mellom bestillingstidspunktet og avreise, dekker forsikringen din dette.
Vær oppmerksom på at Tryg ikke dekker avbestilling, dersom det forelå advarsel om reisemålet allerede på bestillingstidspunktet.
- Hvilke dekninger har jeg knyttet til korona?
Reiseforsikringen vil være gyldig i land som ikke har reiseråd ved bestillingstidspunktet. Hvis et reiseråd opprettes i løpet av reisen din, vil reiseforsikringen være gyldig for hele reisen. Dette gjelder ved både medisinsk hjelp i utlandet, eller om hjemreisen må utsettes på grunn av korona eller annen sykdom.
- Forsikringen dekker utgifter du ikke kan få refundert fra flyselskap, turoperatør og lignende. Reiser om kanselleres av arrangøren/reiseselskapet skal i utgangspunktet refunderes av selskapet. Du kan selv sjekke dine rettigheter hos Forbrukerrådet
- Avbestilling på grunn av innreiserestriksjoner på destinasjonen (for eks. lockdown og stengte grenser for utlendinger), karanteneregler, smittefrykt, at arrangementer avlyses eller lignende dekkes ikke
- Jeg har bestilt en reise, men jeg ønsker å avbestille reisen på grunn av koronaviruset. Gjelder avbestillingsforsikringen?
Nei, forsikringen dekker ikke avbestilling med mindre avbestillingsårsaken er koronavirussykdom, annen sykdom, ulykke eller hvis Utenriksdepartementet (UD) skulle innføre et reiseråd og fraråding om reise til den aktuelle destinasjonen mellom bestillingstidspunktet og avreise.
- Reisen min er avlyst på grunn av koronaviruset. Dekker reiseforsikringen i kredittkortet mitt dette?
Reiseforsikringen dekker ikke dette, med unntak av hvis Utenriksdepartementet (UD) har innført et reiseråd og fraråding om reise til den aktuelle destinasjonen mellom bestillingstidspunktet og avreise. Dersom reisen din blir avlyst eller flyet ditt blir innstilt som følge av koronaviruset, ber vi deg henvende deg til turoperatøren eller flyselskapet ditt for å be om erstatning eller ombooking av billetter. Flere flyselskaper og turoperatører tilbyr nå gratis endring av bestillinger som følge av viruset. Planlegger du å bestille reise fremover, anbefales det å bestille fleksible billetter og bestillinger som kan endres uten ekstra kostnader.
- Jeg eller en av mine medreisende, har fått påvist koronavirus og må avbestille reisen. Gjelder reiseforsikringen?
Ja, reiseforsikringen i kredittkortene våre dekker avbestilling som følge av oppstått sykdom etter at reisen er bestilt. Du trenger legeerklæring eller sykemelding.
- Jeg er på reise og er blitt smittet av koronaviruset. Hva dekker reiseforsikringen i kredittkortet mitt?
Reiseforsikringen vil være gyldig i land som ikke hadde reiseråd fra Utenriksdepartementet (UD) ved bestillingstidspunktet. Du vil da være dekket hvis du er på reise og blir smittet av koronaviruset, på samme måte som ved annen akutt sykdom. Det betyr at vi dekker lege- og sykehusbehandling, medisiner og eventuelt endring av reise hvis dette er medisinsk nødvendig. For at du skal være dekket må du ha betalt minst 50 % av reisens totale transportkostnad med kredittkortet ditt.
Forsikringen dekker ekstrautgifter til hotell og servering dersom du testes positivt for Korona på reisen og må i isolasjon. Dekningen gjelder også dersom medforsikrede(ektefelle/samboer, barn eller inntil 3 medreisende) tester positivt, og du/dere pålegges å gå i isolasjon på reisemålet. Dersom hjemreisen uteblir på grunn av isolasjon, dekker forsikringen også nye flybilletter hjem. Det er også mulig å få erstatning for ødelagte reisedager.
Vi ber deg være oppmerksom på at:
Forsikringen dekker utgifter du ikke kan få refundert fra flyselskap, turoperatør og lignende.
- Reiser som kanselleres av arrangøren/reiseselskapet skal i utgangspunktet refunderes av selskapet. Du kan selv sjekke dine rettigheter hos Forbrukerrådet
- Avbestilling på grunn av restriksjoner på destinasjonen (fog eks. lockdown og stengte grenser for utlendinger), karanteneregler, smittefrykt og at arrangementer avlyses eller lignende dekkes ikke
Reiseforsikringen vil være gyldig i land som ikke har reiseråd på bestilling eller avreisetidspunktet. Det er viktig å skille mellom UDs reiseråd og FHI, hvor det kun vil være UDs reiseråd som er gjeldende. Foreligger det ikke noe reiseråd før avreise, vil en være dekket ved koronasykdom på reisen. Forsikringen dekker ikke utgifter i sammenheng med eventuelle innreiserestriksjoner.
- Jeg har flere spørsmål. Hvem skal jeg kontakte?
Skulle du ha flere spørsmål knyttet til forsikringsvilkårene eller dekningene, kan du ta kontakt med Tryg Forsikring på telefon +47 55 17 27 23 eller du kan sende en e-post til reiseskade-mo@tryg.no.
Hvis du har behov for akutt medisinsk hjelp i løpet av ditt utenlandsopphold, kan du ta kontakt med Tryg Alarm på telefon +47 21 89 66 75 (døgnåpent).
Hold deg oppdatert på situasjonen:
UD - land med reiserådÅpnes i nytt vindu
Helsenorge - informasjon om koronaÅpnes i nytt vindu
UD-appen ReiseklarÅpnes i nytt vindu
- Generell informasjon om forsikringene og forsikringsvilkårene
For Nordea Gold og Nordea Premium - se her
For Private Banking-kunder - se her