Chat med oss Åpnes i nytt vindu Kundeservice Privat

De mest stilte spørsmål

BankID

Jeg har glemt passordet for innlogging med BankID. Hva gjør jeg?

Nytt passord for BankID kan du bestille på nordea.no

  • Gå til Logg inn for Nettbank Privat
  • Velg logg inn med BankID og trykk på "Glemt BankID-passordet?"
Hvordan bestiller jeg BankID i Nordea?

For deg som er 15-17 år:

BankID får du når du bestiller nettbank hos oss. Du trenger BankID for å kunne bruke nettbank, mobilbank, Vipps og til mange andre ting du gjør på nettet, som å søke på videregående skole. Bestill nettbank og BankID.

For deg som er over 18 år:

Kontakt oss på 232 06001 for bestilling av BankID eller les mer om BankID.

BID-feilkode, hva betyr den?

BID 2031, 2032, 2033, 2034, 20a1, 20b0, 20b1 
Disse feilkodene betyr vanligvis kommunikasjonsfeil og skyldes dårlig eller ustabil internettforbindelse. Vi anbefaler derfor at du gjør følgende: 

  1. Lukk alle nettlesere og forsøk på nytt
  2. Slå av datamaskin/nettbrett/mobil og forsøk på nytt
  3. Slå av strømmen på modem/ruter og forsøk på nytt
  4. Oppdatere/bytte nettleser.

Får du fortsatt slike feilkoder bør du ta kontakt med din nettleverandør.

BID 1439

Feilkoden skyldes vanligvis at man har tastet feil engangskode for mange ganger. Kontakt kundeservice på chat via Mobilbank-appen/Nettbanken eller ring oss på telefon 232 06001.

BID 5007

Feilkoden betyr at du har en gammel versjon av nettleseren. Forsøk å oppdatere den eller bytt nettleser.

BID 14a5

Feilkoden betyr at det har skjedd en kommunikasjonsfeil. Ved første pålogging med Nordea Koder - vent litt og forsøk på nytt.

BID c161

Feilkoden betyr feil inntasting eller at det ikke finnes avtale om BankID på mobil.

 

Hvordan kommer jeg i gang med Nordea Koder?

Selv om du bruker BankID på mobil til vanlig, vil du av og til ha behov for kodebrikken når du skal signere avtaler elektronisk på nett. Med Nordea Koder på mobilen vil kodebrikken alltid være lett tilgjengelig.

Se hvordan du laster ned og aktiverer Nordea Koder-appen for BankID

Betalinger

Når får jeg penger fra NAV?

Hvis du venter på penger fra NAV, kan du sjekke status for din utbetaling på nav.no under "Ditt NAV". 

På NAVs nettsider finner du også oversikt over utbetalingsdatoer for ulike ytelser, se nav.noÅpnes i nytt vindu

Hvor finner jeg mitt IBAN-nummer og SWIFT-adresse?

Beregn ditt IBAN-nummer med IBAN-kalkulatoren

Du finner også IBAN-nummeret ditt enkelt i Mobilbank-appen ved å trykke på kontoen det gjelder og deretter på kontonavnet helt øverst. 

BIC-adresse er det samme som SWIFT-adresse.

Hvor finner jeg kvittering for betaling i Nettbanken?

Slik finner du kvittering for betaling i Nettbanken:

  1. Logg inn og trykk på «Betaling», «Søk Betalinger» og «Utvidet Søk». 
  2. Legg inn til og fra konto, dato og beløp for å lettere finne frem til betalingen du leter etter.
Betalingen krever «ytterligere godkjenning», hva gjør jeg?

Enkelte betalinger krever av sikkerhetshensyn en ekstra bekreftelse på SMS. Dette krever at du har registrert mobilnummeret ditt i Nettbanken. 

Slik registrerer du mobilnummeret ditt i Nettbanken:

  1. Logg inn og gå til «Dagligbank», velg «Mobiltjenester» i venstre meny og trykk på «SMS-bekreftelse». 
  2. Registrer ditt mobilnummer
  3. Da får du tilsendt en SMS som du besvarer med en engangskode fra sikkerhetskortet/BankID utstedt fra Nordea
  4. Fullfør betalingen i Nettbanken ved å oppdatere siden eller ved å gå til «Betaling», «Ubekreftede betalinger». Dersom du vil fullføre betalingen i  Mobilbank-appen, gå til «Forfall» nederst på skjermen, «Ubekreftede». 

Karoline viser deg hvordan du bekrefter en betaling i Nettbanken i videoen på denne siden 

Hvordan betaler jeg til en konto i utlandet?

Det gjør du i tjenesten Betaling Utland i nettbanken. Hvis du ikke har tilgang til tjenesten, bestiller du den i nettbanken under Betaling Utland først.

Slik fyller du ut en betaling til konto i utlandet i nettbanken:

  • Trykk på "Dagligbank" og "Betaling utland"
  • Hvis du har lagret mottakeren fra tidligere trykker du på "Velg mottaker". Hvis du ikke har lagret mottaker, står det "ny mottaker" i feltet
  • Velg den betalingsformen som er aktuell for deg
  • Mottakers kontonummer/IBAN-nummer får du fra mottaker
  • Angi landet for mottakers bank og trykk "Neste"
  • Fyll deretter ut alle feltene under "Betaler", det vil si deg selv
  • Under "Mottaker" kan du ikke bruke spesialtegn som komma og punktum
  • Under "Betalingsinformasjon" må du blant annet oppgi hvilken valutasort du ønsker å overføre pengene i. Vi anbefaler at du velger mottakers valutasort i begge feltene "Valutasort" og "Overføres i"
  • Under "Omkostninger" angir du hvordan kostnaden skal belastes. Velger du "Hastebetaling" vil det påløpe et eget gebyr på 350 kroner
  • Trykk deretter på "Fullfør"
  • Signer med BankID/Kodeappen eller BankID på mobil
Hvordan oppretter jeg AvtaleGiro?

AvtaleGiro kan opprettes etter at du har betalt første regning til en mottaker.

Slik oppretter du ny AvtaleGiro i Nettbanken

  1. Logg inn og gå til «Betaling», «AvtaleGiro» og «Forslag til nye AvtaleGiro».
  2. Finn aktuell betalingsmottaker og velg «Aktiver». Det tar 4-6 uker fra du oppretter AvtaleGiroen til den blir aktiv.   

Dersom mottaker ikke ligger som forslag i listen, kontakt oss på chat så vil vi hjelpe deg.  Vi trenger følgend informasjon fra deg: 

  • Belastningskonto
  • Mottakers kontonummer
  • Mottakers navn
  • KID-nummer
  • Beløpsgrense 
Hvorfor ble ikke min AvtaleGiro betalt?

Det kan være to årsaker til det: 

  1. Manglende dekning
    Betalingen forsøkes gjennomført i fire virkedager. Hvis det fortsatt ikke er nok dekning på kontoen, vil betalingen bli avvist. Da må du betale den manuelt som en vanlig regning i Nettbanken eller Mobilbanken.
  2. Beløpsgrensen på AvtaleGiroen er overskredet
    Beløpsgrensen gjelder på månedsbasis. Det er smart å sette beløpsgrensen til minimum det dobbelte av beløpet som normalt blir fakturert. Beløpsgrensen kan endres i Nettbanken under «Betaling», «AvtaleGiro». Finn aktuell mottaker og velg «Endre».   

Kort

Hvordan sperrer jeg kortet mitt og bestiller nytt?

Har du mistet eller blitt frastjålet bankkort eller kredittkort, kan du enkelt sperre kort selv. 

I Mobilbank-appen:

  1. Åpne menyen øverst til venstre 
  2. Trykk på «Sperre kort».  

I Nettbanken:

  1. Velg “Kredittkort” i menyen til venstre.
  2. Trykk på “Sperr bankkort og kredittkort” til høyre på siden.

Nytt kort blir automatisk bestilt og du vil motta det i posten i løpet av ca. én uke. Det nye kortet vil bli synlig i Nordea Wallet med en gang. Ved å laste ned Apple Pay eller Google Pay kan du ta i bruk nytt kredittkort umiddelbart, mens nytt bankkort kan tas i bruk etter én virkedag.

Hvordan bestiller jeg nytt bankkort?

Det gjør du enkelt ved å fylle ut dette skjemaet: Bestill Nordea Bankkort

Hvordan overfører jeg fra kredittkortet til min konto?

I nettbanken kan du overføre penger fra kredittkortet til konto i Nordea. Hvis du vil gjøre overføringen i mobilbanken, forutsetter det at du har gjort en tilsvarende overføring i nettbanken tidligere.

Hvordan betaler jeg inn på kredittkortet utenom forfall?

Benytt Kontonummer 6003 06 51459 og KID-nummer for ekstra innbetaling.

Kontonummeret er samme for alle Nordea kredittkort. KID-nummeret er unikt for deg og er det samme for hver innbetaling.

Slik finner du KID-nummeret:

eFaktura: 

  1. Søk opp tidligere innbetalinger i Nettbanken under «Betaling», «eFaktura» og «Behandlede». 
  2. Finn regningen og klikk på dato. Her fremkommer KID-nummeret.

Papirfaktura: 

  1. KID-nummeret finner du på fakturaen du har mottatt fra oss.

Du finner den også i Nettbanken under «Betaling», «Søk betalinger», «Ferdig behandlede betalinger» og «Søk». Finn regningen og klikk på dato. Her fremkommer KID-nummeret.

Hvordan sier jeg opp et bankkort som jeg ikke vil ha lenger?

Det gjør du enkelt ved å fylle ut dette skjemaet: Avslutte Nordea bankkort som ikke er i bruk

Hvordan får jeg brukt Nordea Bankkort Ungdom på nett og i apper?

Er du under 18 år og ønsker å bruke bankkortet ditt til betaling i apper som Vipps og på nettet, kan du fylle ut dette enkle skjemaet - Åpne for netthandel

Dine foreldre/verger vil bli kontaktet for å godkjenne endringen med BankID i Digital postkasse. 

Lån

Hvordan betaler jeg inn på boliglånet utenom forfall?

Ekstra innbetaling på lånet gjør du som en vanlig betaling i nettbanken, uten KID-nr. Du benytter lånenummeret som kontonummer. Siste uken før det ordinære trekket på lånet forfaller, bør du ikke gjøre ekstra innbetaling på lånet. Dette fordi innbetalingen da vil bli registrert som den ordinære innbetalingen.

Hvordan endrer jeg trekkdato på boliglånet mitt?

Det gjør du enkelt ved å fylle ut dette skjemaet: Endre trekkdato på boliglånet ditt

Hvordan betaler jeg inn på billånet mitt utenom forfall?

Du kan betale inn til kontonummer 6003 05 35238. Skriv inn REG-nummer eller avtalenummer i meldingsfeltet. Betaler du inn ekstra avdrag vil løpetiden på lånet forbli den samme, men terminbeløpet vil bli lavere. Ønsker du å endre på terminbeløpets størrelse, kan du kontakte Nordea Finans på telefon 915 06295 eller e-post kundesenteret@nordeafinans.no

Hvor finner jeg informasjon om restgjeld på billånet?

Informasjon om restgjeld ser du på eFakturaen eller fakturaen du mottar per post. Merk at dette er restgjeld før innbetaling av fakturabeløpet. Ønsker du å innfri lånet kan du kontakte Nordea Finans på telefon 915 06295 eller på e-post kundesenteret@nordeafinans.no

Hva betyr det at lånet mitt er flyttet til Nordea Eiendomskreditt?

Nordea Eiendomskreditt er Nordeas heleide boligkredittselskap, og har mulighet til å skaffe bedre og mer solid finansiering av boliglånene våre enn Nordea Bank. Gjennom Nordea Eiendomskreditt kan vi tilby gode betingelser til kundene. Selv om lånet ditt er overført, er det fortsatt Nordea Bank som behandler lånet og det er oss du kontakter hvis du har spørsmål. For deg som kunde, har ikke endringen noen praktisk betydning.

Hvordan blir jeg informert om renteendringer?

Ved en renteendring vil du alltid få informasjon i Digital postkasse i god tid før renten endres. Digital postkasse finner du i mobilbanken, nettbanken og på nordea.no. Hvis du ikke bruker Digital postkasse, vil du få brev per post.

Sparing og Investering

Hvordan får jeg tilgang til mine fond?

Finn en oversikt over din fondsportefølje i Nettbanken under «Sparing og investering». Dersom du ikke finner oversikten må du bestille tjenesten «Fondshandel på nett». 

Slik bestiller du «Fondshandel på nett» i Nettbanken: 

  1. Logg inn og velg «Sparing og investering»
  2. Velg «Start sparing og investering» 
  3. Velg «Handelstjenester» 
  4. Velg «Kom i gang» under «Fondshandel»

Det tar 1 virkedag før du får tilgang til tjenesten. 

Hvordan oppretter jeg Aksjesparekonto (ASK)?

ASK oppretter du i nettbanken. Velg fanen "Sparing og investering", deretter "Start sparing og investering" og "Handelstjenester". Der velger du "Kom i gang " under Aksjesparekonto.

Hvordan starter jeg med Mikrospar?

Du starter Mikrospar i nettbanken. Velg fanen "Sparing og investering" og deretter "Start sparing og investering" i menyen til venstre. Velg "Mikrospar" og trykk Opprett på ønsket konto.

Hvor finner jeg VPS-nummeret mitt?

Slik finner du ditt VPS-nummer og tilknyttet konto i Nettbanken:

  1. Logg inn og trykk på «Sparing og investering» 
  2. Velg «Min spareoversikt»
  3. Velg «aksjeportefølje» i rullegardinmenyen
  4. Velg «Mer informasjon». 

Dagligbankpakken

Hva er Dagligbankpakken?

Dagligbankpakken inneholder gode produkter og tjenestene som vi anbefaler for en enklere bankhverdag. Det er ingen krav til minimum antall produkter. Du står helt fritt til å velge det som er relevant for deg.

Les mer om Dagligbankpakken 

Hva betyr "Årspris kort Dagligbankpakken"?

Årsprisen per bankkort blir trukket fra din konto i januar hvert år og fremkommer på kontoutskriften for januar. Bankkort er et av våre anbefalte produkter og inngår derfor i det vi kaller Dagligbankpakken.

Spørsmål og svar 

Se alle våre FAQer og velg ønsket tema for mer informasjon

Les mer og se samlet oversikt

Slik gjør du det

Her har vi samlet guider for hvordan du bruker våre produkter og tjenester.

Les mer om hvordan du gjør det