Chat med oss Åpnes i nytt vindu Kundeservice Privat

De mest stilte spørsmål

Lurer du på noe av dette?

Hvordan sperrer jeg kortet mitt og bestiller nytt?

Har du mistet eller blitt frastjålet bankkort eller kredittkort, kan du enkelt sperre kort selv. 

I Mobilbank-appen:

  1. Åpne menyen øverst til venstre 
  2. Trykk på «Sperre kort».  

I Nettbanken:

  1. Velg “Kredittkort” i menyen til venstre.
  2. Trykk på “Sperr bankkort og kredittkort” til høyre på siden.

Nytt kort blir automatisk bestilt og du vil motta dette i posten i løpet av ca. én uke.

Hvordan betaler jeg inn på kredittkortet utenom forfall?

Benytt Kontonummer 6003 06 51459 og KID-nummer for ekstra innbetaling.

Kontonummeret er samme for alle Nordea kredittkort. KID-nummeret er unikt for deg og er det samme for hver innbetaling.

Slik finner du KID-nummeret:

eFaktura: 

  1. Søk opp tidligere innbetalinger i Nettbanken under «Betaling», «eFaktura» og «Behandlede». 
  2. Finn regningen og klikk på dato. Her fremkommer KID-nummeret.

Papirfaktura: 

  1. KID-nummeret finner du på fakturaen du har mottatt fra oss.

Du finner den også i Nettbanken under «Betaling», «Søk betalinger», «Ferdig behandlede betalinger» og «Søk». Finn regningen og klikk på dato. Her fremkommer KID-nummeret.

Betalingen krever «ytterligere godkjenning», hva gjør jeg?

Enkelte betalinger krever av sikkerhetshensyn en ekstra bekreftelse på SMS. Dette krever at du har registrert mobilnummeret ditt i Nettbanken. 

Slik registrerer du mobilnummeret ditt i Nettbanken:

  1. Logg inn og gå til «Dagligbank», velg «Mobiltjenester» i venstre meny og trykk på «SMS-bekreftelse». 
  2. Registrer ditt mobilnummer
  3. Da får du tilsendt en SMS som du besvarer med en engangskode fra sikkerhetskortet/BankID utstedt fra Nordea
  4. Fullfør betalingen i Nettbanken ved å oppdatere siden eller ved å gå til «Betaling», «Ubekreftede betalinger». Dersom du vil fullføre betalingen i  Mobilbank-appen, gå til «Forfall» nederst på skjermen, «Ubekreftede». 

Karoline viser deg hvordan du bekrefter en betaling i Nettbanken i videoen på denne siden 

Hvor finner jeg mitt IBAN-nummer og SWIFT-adresse?

Beregn ditt IBAN-nummer med IBAN-kalkulatoren

Du finner også IBAN-nummeret ditt enkelt i Mobilbank-appen ved å trykke på kontoen det gjelder og deretter på kontonavnet helt øverst. 

BIC-adresse er det samme som SWIFT-adresse.

Jeg har glemt passordet for innlogging med BankID. Hva gjør jeg?

Slik får du tilsendt nytt personlig passord:

  1. Du kan starte en chat med oss når du er innlogget i Mobilbanken eller Nettbanken. 
  2. Hvis du ikke kan benytte løsningen over så kan du ringe oss på telefon 232 06001. 

Du får tilsendt en SMS med nytt passord. 

Hvordan oppretter jeg AvtaleGiro?

AvtaleGiro kan opprettes etter at du har betalt første regning til en mottaker.

Slik oppretter du ny AvtaleGiro i Nettbanken

  1. Logg inn og gå til «Betaling», «AvtaleGiro» og «Forslag til nye AvtaleGiro».
  2. Finn aktuell betalingsmottaker og velg «Aktiver». Det tar 4-6 uker fra du oppretter AvtaleGiroen til den blir aktiv.   

Dersom mottaker ikke ligger som forslag i listen, kontakt oss på chat så vil vi hjelpe deg.  Vi trenger følgend informasjon fra deg: 

  • Belastningskonto
  • Mottakers kontonummer
  • Mottakers navn
  • KID-nummer
  • Beløpsgrense 
Hvorfor ble ikke min AvtaleGiro betalt?

Det kan være to årsaker til det: 

  1. Manglende dekning
    Betalingen forsøkes gjennomført i fire virkedager. Hvis det fortsatt ikke er nok dekning på kontoen, vil betalingen bli avvist. Da må du betale den manuelt som en vanlig regning i Nettbanken eller Mobilbanken.
  2. Beløpsgrensen på AvtaleGiroen er overskredet
    Beløpsgrensen gjelder på månedsbasis. Det er smart å sette beløpsgrensen til minimum det dobbelte av beløpet som normalt blir fakturert. Beløpsgrensen kan endres i Nettbanken under «Betaling», «AvtaleGiro». Finn aktuell mottaker og velg «Endre».   
Hvor finner jeg kvittering for betaling i Nettbanken?

Slik finner du kvittering for betaling i Nettbanken:

  1. Logg inn og trykk på «Betaling», «Søk Betalinger» og «Utvidet Søk». 
  2. Legg inn til og fra konto, dato og beløp for å lettere finne frem til betalingen du leter etter.
BID-feilkode, hva betyr den?

BID 2031, 2032, 2033, 2034, 20a1, 20b0, 20b1 
Disse feilkodene betyr vanligvis kommunikasjonsfeil og skyldes dårlig eller ustabil internettforbindelse. Vi anbefaler derfor at du gjør følgende: 

  1. Lukk alle nettlesere og forsøk på nytt
  2. Slå av datamaskin/nettbrett/mobil og forsøk på nytt
  3. Slå av strømmen på modem/ruter og forsøk på nytt
  4. Oppdatere/bytte nettleser.

Får du fortsatt slike feilkoder bør du ta kontakt med din nettleverandør.

BID 1439

Denne feilkoden skyldes vanligvis at man har tastet feil engangskode for mange ganger. Kontakt kundeservice på chat via Mobilbank-appen/Nettbanken eller ring oss på telefon 232 06001

 

Jeg ønsker å endre adressen min. Hvordan gjør jeg det?

Har du byttet adresse må vi som bank få vite om det. Hver uke oppdateres våre adresselister mot Folkeregisteret. Skulle det fortsatt være feil,  kontakt vår kundeservice på chat via Mobilbank-appen eller Nettbanken. Dersom det er feil hos Nordea Liv, Nordea Finans eller Nordea MarketsÅpnes i nytt vindu, kreves det egen melding med adresseendring som sendes direkte dit.

Hvordan får jeg tilgang til mine fond?

Finn en oversikt over din fondsportefølje i Nettbanken under «Sparing og investering». Dersom du ikke finner oversikten må du bestille tjenesten «Fondshandel på nett». 

Slik bestiller du «Fondshandel på nett» i Nettbanken: 

  1. Logg inn og velg «Sparing og investering»
  2. Velg «Start sparing og investering» 
  3. Velg «Handelstjenester» 
  4. Velg «Kom i gang» under «Fondshandel»

Det tar 1 virkedag før du får tilgang til tjenesten. 

Hvor finner jeg VPS-nummeret mitt?

Slik finner du ditt VPS-nummer og tilknyttet konto i Nettbanken:

  1. Logg inn og trykk på «Sparing og investering» 
  2. Velg «Min spareoversikt»
  3. Velg «aksjeportefølje» i rullegardinmenyen
  4. Velg «Mer informasjon». 

Spørsmål og svar 

Se alle våre FAQ'er og velg ønsket tema for mer informasjon

Les mer

Slik gjør du det

Her har vi samlet guider for hvordan du bruker våre produkter og tjenester.

Les mer