Slik bruker du kodebrikken for BankID

Første gangs oppstart av kodebrikken

Når du tar i bruk kodebrikken for første gang lager du din personlige PIN-kode. Den skal være på 4 siffer.

Lag din egen PIN-kode:

  1. Finn frem kodebrikken og startkoden som du har fått på SMS eller brev. Trykk på OK-knappen nederst til høyre på kodebrikken
  2. Tast din startkode og trykk OK
  3. Tast din valgte PIN-kode og trykk OK. Repeter din valgte PIN-kode og trykk OK

I tillegg må du hente opp en sikkerhetskode:

  1. Tast OK
  2. Tast PIN-koden din
  3. Du får nå frem en åttesiffret kode i skjermen på kodebrikken som du taster inn i feltet i Nettbanken.

Hvis du trenger hjelp kan du ringe oss på telefon +47 23206001Åpnes i nytt vindu

Bruke kodebrikken

Når du skal logge inn i Nettbank med kodebrikken, må du bruke PIN-koden din og sikkerhetskode fra kodebrikken.

Logg inn i Nettbank med kodebrikken:

  1. Finn frem kodebrikken og trykk på OK-knappen nederst til høyre. Tast din valgte 4-sifrede PIN-kode på kodebrikken
  2. På kodebrikken kommer det opp en engangskode (8 siffer). Legg inn denne koden i innloggingsfeltet merket engangskode
  3. Trykk Neste og tast inn ditt personlige BankID-passord


Kodebrikke for svaksynte
Vi tilbyr en kodebrikke som leser opp engangskodene og viser de på en litt større skjerm, om du har behov for det.

PIN-koden er personlig
Oppgi aldri PIN-koden eller sikkerhetskode fra kodebrikken til venner, familie, kollegaer, bedrifter eller andre som sier de trenger dem. Banker og andre anerkjente selskaper eller offentlige myndigheter vil aldri be deg om å oppgi personlige opplysninger som PIN-koden til kodebrikken din.

Problemer med kodebrikken?

Dersom du har problemer med kodebrikken anbefaler vi at du tar i bruk Nordea ID-appen for BankID. Pass allikevel godt på kodebrikken din, da den er din backup dersom du skulle miste telefonen eller være uten den.