Veksle hjemme prinsippet

En generell tommelfingerregel er at man bør gjøre valutavekslinger i egen bank. For betalinger som går til leverandører i utlandet bør man kjøpe valuta i Nordea først, før det sendes til leverandøren. Dette gjøres enkelt i nettbanken. Dersom man mottar betalinger fra kunder i utlandet anbefales det å fakturere ut i kundens valuta, da veksles beløpet automatisk når det mottas her i Nordea. Les om fordelene ved "veksle hjemme-prinsippether

Betalingsalternativer 

Ordinær overførsel:

  • Ordinær overførsel benyttes for betalinger til hele verden i de aller fleste valutasorter uten beløpsbegrensninger. Tjenesten krever at mottakers konto og bankforbindelse i utlandet oppgis
  • Overførselen vil i de fleste tilfeller være disponibel for betalingsmottaker i løpet av 2-3 bankdager avhengig av land. Les om Valuteringsregler og cut-off for utenlandsbetalinger herÅpnes i nytt vindu
  • Ordinær overførsel innen EU/EØS kan utføres langt billigere enn øvrige betalinger under visse forutsetninger og krav til betalingsdata. Les om SEPA-betalinger herÅpnes i nytt vindu

Hasteoverførsel:

  • Hasteoverførsel er den raskeste måten å betale til utlandet på. Vanligvis vil beløpet være disponibel for betalingsmottakers bank i løpet av samme dag eller neste virkedag, avhengig av valutasort og tidsforskjeller. Hasteoverførsel koster noe mer enn ordinær overførsel.

Kontoregulering innen Nordea: 

  • Kontoregulering innen Nordea er overførsel mellom egne konti innen Nordea-konsernet. Ekspederes som hasteoverførsel med valutering samme dag, men til betydelig lavere pris.

Valutakonto

Har bedriften mye utgifter og/eller inntekter i en fremmed valuta? Et godt verktøy som ofte brukes for å sikre seg mot valutaeksponering er en valutakonto. En valutakonto tillater oppbevaring av midler i en annen valuta og med det kommer en rekke fordeler. Les mer her.

Betale med fil til utlandet

Ønsker du å gjøre betalinger til utlandet direkte fra økonomisystemet? Dette er fult mulig gjennom en bankintegrasjonen. Det er dette vi kaller Corporate Access. Les om/bestill bankintegrasjon herÅpnes i nytt vindu.

Kvittering

Debet-/kreditmeldinger vedrørende utlandsbetalinger og hastebetalinger vil du motta som nettpost i Nettbanken. Ved flere meldinger fra/til samme avsender/mottaker, legges disse som en samleoppgave. Debetmeldinger for elektroniske utgående betalinger leveres bare til kunder som har avtale om dette. Meldinger vil vises som nettpost to dager etter registrert betaling, det vil si at om en betaling registreres mandag er meldingen tilgjengelig som nettpost onsdag morgen.

Nyttige lenker og dokumenter:

Spør Nova hele døgnet, alle dager

Kontakt oss

Kontakt oss mandag-fredag 08.00-17.00.
Sperring av bedriftskort: Hele døgnet, alle dager