Mobilbank-app - hjelp og støtte

Her finner du beskrivelser på hvordan du bruker et utvalg av funksjonene i Mobilbank-appen.

Velg emne for hva du har spørsmål om:

Nedlasting og innlogging

Hvilken type enheter kan jeg laste ned Mobilbank-appen til?
Svar:

Du kan laste ned appen til iPhone og mobiltelefoner som kjører på Android. Du kan også laste ned appen til ditt nettbrett (iOS og Android).

Hvordan laster jeg ned Mobilbank-appen?
Svar:

Slik gjør du:

  1. Ha din BankID klar.
  2. Gå til App Store eller Google Play på din mobil og søk etter "Nordea Norge".
  3. Last ned appen til din mobil og logg deg inn med BankID første gang.

Tips: Når du er innlogget kan du aktivisere innlogging med fingeravtrykk eller PIN-kode. Se beskrivelse nedenfor.

NB! Du kan også laste ned appen til ditt nettbrett (iOS og Android)

Hvordan logger jeg inn med fingeravtrykk på iPhone?
Svar:

Første gang

Ha BankID på mobil eller sikkerhetskortet ditt klart.

  1. Velg «Touch ID» på siden for valg av innloggingsmetode.
  2. Les og godta vilkårene.
  3. Logg ut og du er klar til å logge inn med fingeravtrykk neste gang.

Slik deaktiverer du innlogging med fingeravtrykk

Følg én av følgende metode:

  • Trykk på (X) ved siden av profilnavnet på innloggingssiden.
  • Logg inn i appen, gå til Meny | Innstillinger | Touch ID og fjern registrert enhet ved å trykke på (X).
  • Slett Mobilbank-appen og last ned på nytt.

OBS! Husk alltid å fjerne personlig innhold når du skiller deg av med mobiltelefonen.

Hvordan logger jeg inn med fingeravtrykk på en Android-telefon?
Svar:

Første gang

Ha BankID på mobil eller sikkerhetskortet ditt klart.

  1. Velg «Fingeravtrykksinnlogging» på siden for valg av innloggingsmetode.
  2. Les og godta vilkårene.
  3. Logg ut og du er klar til å logge inn med fingeravtrykk neste gang.

Slik deaktiverer du innlogging med fingeravtrykk

Følg én av følgende metode:

  • Trykk på (X) ved siden av profilnavnet på innloggingssiden.
  • Logg inn i appen, gå til Meny | Innstillinger | Fingeravtrykksinnlogging og fjern registrert enhet ved å trykke på (X).
  • Slett Mobilbank-appen og last ned på nytt.

OBS! Husk alltid å fjerne personlig innhold når du skiller deg av med mobiltelefonen.

Hvordan logger jeg inn med PIN-kode (forenklet innlogging)?
Svar:

Første gang

Forenklet innlogging med PIN-kode settes opp i Nettbanken.

  1. Logg inn i Nettbanken.
  2. Trykk på "Mobiltjenester".
  3. Trykk på "Opprett forenklet innlogging".
  4. Følg instruksjonen for å velge egen PIN-kode for innlogging.

Logge inn med PIN-kode (forenklet innlogging)

  1. Gå til innloggingsmenyen "Velg innloggingsmåte".
  2. Velg "Forenklet innlogging"
  3. Tast inn PIN-koden du opprettet i Nettbanken.
Hvordan logger jeg inn med BankID på mobil?
Svar:

For å kunne logge inn med BankID på mobil må du først aktivere tjenesten i Nettbanken.

Slik aktiverer du BankID på mobil

  1. Logg inn i Nettbanken.
  2. Trykk på "Mobiltjenester".
  3. Trykk på "Aktiver BankID på mobil".
  4. Følg instuksjonene på skjermen.

Logge inn med BankID på mobil

  1. Gå til innloggingsmenyen "Velg innloggingsmåte".
  2. Velg "BankID på mobil".
  3. Tast inn ditt telefonnummer.
  4. Du får nå opp en referansekode i Mobilbank-appen - eksempel GUL TERMOS.
  5. På telefonen vil samme referansekode dukke opp i eget vindu: "Bekreft referanse: GUL TERMOS hos Nordea for BankID identifisering". Er den ikke lik må du avbryte og prøve på nytt.
  6. Stemmer koden, bekrefter du ved å trykke "Godta".
  7. Tast inn PIN-koden du opprettet da du aktiverte din BankID på mobil og trykk "Send"

Les mer om BankID på mobil her

Kan barn og unge under 18 år bruke Mobilbank-appen?
Svar:

Barn og unge under 18 år kan bruke Basistjenesten som er en forenklet Mobilbank. Denne kan bestilles fra barnet er 7 år.

Innlogging skjer med et eget brukernavn og passord og barnet/ungdommen kan se saldo og transaksjoner på sin brukskonto.

Overføringer og betalinger

Hvordan overfører jeg penger mellom egne kontoer?
Svar:

Slik gjør du:

Når du skal overføre mellom dine egne kontoer er det to måter å gjøre det på:

  1. Gå til kontooversikten og trykk på overfør nederst på skjermen eller på kontoen du skal overføre fra.
  2. Velg kontoen du skal overføre til.
  3. Tast inn beløpet som skal overføres og trykk på "Neste".
  4. Trykk overfør.
  5. Du får en kvittering på at beløpet er overført. Trykk på kvitteringen for å fjerne den.

Dra-og-slipp-metoden

  1. Gå til kontooversikten og trykk og hold på kontoen du vil overføre fra til den "løsner".
  2. Dra kontoen over til den kontoen du ønsker å overføre til.
  3. Tast inn beløpet som skal overføres og trykk "Neste".
  4. Trykk overfør.
  5. Du får en bekreftelse på at beløpet er overført. Trykk på bekreftelsen for å fjerne den.
Hvordan betaler jeg regninger?
Svar:

Husk at dersom du logger inn i Mobilbank-appen med forenklet innlogging eller fingeravtrykk vil du bli bedt om å bekrefte med BankID eller BankID på mobil før du kan starte betalingen. 

Slik gjør du:

  1. Gå til kontooversikten og trykk "Betal".
  2. Velg hvilken konto du skal betale fra.
  3. Legg inn navn og kontonummer og klikk på "Neste". Tips: Har du noen du betaler ofte til, kan det være lurt å legge dem i registeret for betalingsmottakere.
  4. Skriv inn beløpet som skal betales og trykk "Neste".
  5. Fyll ut melding eller KID-nummer og trykk OK. Tips: Fakturaskanneren gjør det enklere å legge i KID-nummeret.
  6. For å endre betalingsdato trykker du på pennen ved siden av datoen.
  7. Bekreft eller lagre betalingen. NB! Dersom du kun lagrer betalingene må du bekrefte den senere.

Tips: Ved å bruke AvtaleGiro, eFaktura og Faste betalinger blir din daglige økonomi enklere uten at du mister oversikten. Betalingsoversikten i Mobibanken gir deg full oversikt.

Hvordan registrere jeg KID- og kontonummer med mobilens kamera (fakturaskanner)?
Svar:

Slik gjør du:

  1. Gå til kontooversikten og trykk "Betal".
  2. Velg hvilken konto du skal betale fra.
  3. Trykk på kameraikonet øverst til høyre i appen. Kameraet aktiveres og en mal vises på skjermen.
  4. Hold kameraet mot KID-nummeret på regningen slik at det passer inn i malen. Mobilen vibrerer nå KID-nummeret er avlest.
  5. Gjør det samme for kontonummeret og trykk "Fortsett".
  6. Skriv inn beløpet som skal betales og trykk "Neste".
  7. For å endre betalingsdato trykker du på pennen ved siden av datoen.
  8. Bekreft eller lagre betalingen. NB! Dersom du kun lagrer betalingene må du bekrefte den senere.

Tips: Ved å bruke AvtaleGiro, eFaktura og Faste betalinger blir din daglige økonomi enklere uten at du mister oversikten. Betalingsoversikten i Mobilbanken gir deg full oversikt.

Hvordan bekrefter jeg eFaktura?
Svar:

Mottar du eFaktura på dine faste regninger, kan du enkelt bekrefte disse fra Mobilbank-appen.

Slik gjør du:

  1. Gå til kontooversikten og trykk på "Forfall" nederst på skjermen.
  2. Gå til "Ubekreftede". NB: Har du ingen ubekreftede betalinger vil det ikke være mulig å velge ubekreftede.
  3. Huk av for betalingen(e) du ønsker å bekrefte.
  4. Bekreft med BankID på mobil eller BankID.

Tips: Sørg for å aktivere din BankID på mobil slik at du kan betale regninger, bekrefte betalinger og logge deg inn i Nettbanken uten å bruke sikkerhetsbrikken din. Vær oppmerksom på at du for å signere med BankID trenger ditt personlige passord, så pass på at du ikke glemmer dette selv om du kan bruke BankID på mobil til det meste.

Innstillinger

Hvordan endrer jeg rekkefølgen i kontooversikten?
Svar:

Slik gjør du:

  1. Gå til kontooversikten og dra fingeren nedover til du ser "Endre kontooversikt" øverst i appen.
  2. Trykk på "Endre kontooversikt" og trykk så "Endre" øverst til høyre.
  3. Trykk på kontoen du ønsker å flytte og dra den opp eller ned i liten. Slipp når du har fått kontoen på rett sted.

Tips: Gi kontoene dine navn slik at det er lettere å får oversikten. Du setter navn på kontoene din i Nettbanken under "Innstillinger | Kontoinnstillinger" for kontoer og under "Innstillinger | Låneinnstillinger " for lån.

Valutakalkulator

Hvor finner jeg valutakalkulatoren?
Svar:

Du finner valutakalkulatoren i menyen i Mobilbank-appen. Trykk på meny-ikonet opp til venstre i appen. Ikonet består av tre horisontale streker.

Tips: Du trenger ikke logg inn for å bruke valutakalkulatoren. Du finner meny-ikonet på innloggingssiden også.

Hvordan bruker jeg valutakalkulatoren?
Svar:

Når du er inne i valutakalkulatoren setter du "fra valuta" i den øverste linjen og "til valuta" i den nederste. Du velger valuta ved å trykke på den og velge fra listen som da kommer fram.

Øverst i valutakalkulatoren ser du når kursene sist ble oppdatert.