BankID og BankID på mobil

Aktivér BankID på mobil i Nettbanken

Det finnes to typer BankID; BankID som brukes med sikkerhetskort og BankID på mobil. Begge typer kan benyttes ved innlogging til Nettbank Privat. Er du allerede Nettbank-bruker med BankID og sikkerhetskort fra Nordea, tar det bare noen minutter å aktivere BankID på mobil i Nettbanken.

Om BankID BankID med sikkerhetskort BankID på mobil Priser Bestill BankID Om BankID

BankID brukes til:

  • Innlogging i Nettbanken.
  • Bekreftelse av betalinger i Nettbank og Mobilbank.
  • Trygg bruk ved netthandel.
  • Inngåelse av bindende avtaler på nett.
  • Innlogging og bruk av offentlige tjenester og signering av søknadsskjemaer.
  • Signering av dokumenter elektronisk på internett.

Vil du vite mer om BankID finner du mer informasjon på hjemmesiden til BankIDÅpnes i nytt vindu.

Hva er forskjellen på BankID og BankID på mobil og når kan du bruke de forskjellige løsningene?

Den største forskjellen er bruk av sikkerhetskort.

BankID med sikkerhetskort vs. BankID på mobil
BankID med sikkerhetskortBankID på mobil

BankID med sikkerhetskort består av fødselsnummer, engangskode fra sikkerhetskortet og et personlig passord.

BankID på mobil består av telefonnummer, fødselsdato og en PIN-kode.
Med BankID på mobil trenger du ingen app for å bruke din BankID på mobiltelefoner eller nettbrett ved netthandel.

Nordea har oppgradert til BankID uten Java

Den nye BankID-løsningen fungerer på de aller fleste moderne enheter, enten det er datamaskin, mobil eller nettbrett.

Innloggingsprosedyren med BankID i Nettbanken er som før, men innloggingsbildet/boksen vil se noe annerledes ut.

Til tross for at du ikke trenger Java for å logge inn i Nordeas Nettbank, er det fremdeles mange andre steder du må bruke BankID med Java. Det er brukerstedet som bestemmer om du skal bruke BankID med eller uten Java som for eksempel Altinn.

Tips: Hvis du skal betale med kort på nettet eller skal inn på offentlige sider bør du ikke avinstallére Java fra maskinen.  

BankID med sikkerhetskort

Når du blir kunde i Nordea via internett, bruker du en BankID fra en annen bank. Denne kan brukes i vår Nettbank Privat, men vi vil likevel anbefale at du bestiller en BankID fra Nordea. Dette er gratis og du kan ha flere BankID samtidig.

I noen tilfeller er du nødt til å ha en BankID fra Nordea:

  • For å bruke vår SMS- og Mobilbank eller få tilgang til Nettbanken via iPad.
  • For å kunne bekrefte enkelte betalinger i Nettbanken som trenger bekreftelse via SMS.
  • Dersom du avslutter kundeforholdet i den banken du har BankID fra. Din BankID i den banken vil da bli slettet.

For å benytte våre nettbanktjenester med BankID-innlogging, anbefaler vi å teste om datamaskinen din oppfyller de tekniske kraveneÅpnes i nytt vindu.

BankID på mobil

BankID på mobil gir deg de samme mulighetene som BankID med sikkerhetskort. Forskjellen er at med BankID på mobil slipper du å ha med deg sikkerhetskortet når du skal bruke Nettbanken, Mobilbanken eller handle på nett.    

Med BankID på mobil kan du:

  • Bekrefte betalinger i både Nettbank og Mobilbank.
  • Bruke mobilen når du skal handle på nett.
  • Bruke mobilen når du skal signere avtaler.

BankID på mobil fungerer like godt på PC, nettbrett og mobiltelefon.

Har du allerede BankID fra Nordea aktiverer du den enkelt for BankID på mobil i Nettbanken.

Med BankID på mobil kan du trygt handle på nett, og logge inn og betale regninger i Nettbanken. Det er like sikkert å bruke som ordinær BankID med sikkerhetskort. Så lenge du holder din PIN hemmelig, får ingen andre tilgang til banktjenestene dine selv om du låner bort telefonen din.

Generelle råd om sikker bruk

  • Vær bevisst på hvordan du bruker mobilen og sikrer den.
  • Ikke tast inn PIN-koden åpenlyst.
  • Velg en PIN-kode som er vanskelig for andre å gjette og lett for deg å huske.
  • Skriv aldri ned PIN-koden, men lær den utenat.

Sperring 

  • Meld fra umiddelbart til kundeservice på 06001 dersom du mister eller blir frastjålet mobiltelefonen din.
  • Husk å slette BankID på mobil ved å logge deg inn i Nettbanken ved hjelp av ordinær BankID.
Priser
BankID med sikkerhetskort
SpesifikasjonPris
Etablering
Per transaksjon
BankID på mobil
SpesifikasjonPris
Etablering
Per transaksjon*

*)

Bestill BankID

BankID med sikkerhetskort fra Nordea

  • Kundeservice veileder deg gjerne med bestilling av BankID med sikkerhetskort fra Nordea.

BankID på mobil

BankID på mobil settes enkelt opp i NettbankenÅpnes i nytt vindu og ingen bestilling er nødvendig.

  • Det er en forutsetning at du har en BankID med sikkerhetskort fra Nordea for at du kan sette denne opp som en BankID på mobil.
  • Du må ha abonnement fra enten Telenor, Tele2, NetCom, Dipper, Djuice, Hello Norway, Network Norway, One Call, Talkmore, MyCall, Phonero eller Telipol. Bruker du en annen operatør enn disse, ta kontakt med operatøren for å høre når de vil støtte BankID på mobil på sine SIM-kort.
  • Fungerer på de fleste mobiltelefoner med et SIM-kort som er nyere enn 5 år. 

Råd om tjenester for internett, mobil og telefon

Baby on dad's arm 

Få mest mulig ut av nettbanken

Råd og tips om hvordan du kan bruke nettbanktjenester på en effektiv måte.

Woman hand holding mobile phone 

Kom i gang med BankID på mobil

Se hvordan du setter opp BankID på din mobil.