Gyldig legitimasjon

Av sikkerhetsmessige årsaker er alle banker forpliktet til å kreve gyldig legitimasjon ved etablering av kundeforhold. Dette bidrar til å ivareta tryggheten for deg som kunde.

Her beskrives hvilke dokumenter som ansees som gyldig legitimasjon for personkunder over og under 18 år ved etablering av nytt kundeforhold.

Merk: Legitimasjonsdokumentet skal være original og gyldige på dato. Utenlandske legitimasjonsdokumenter skal være oversatt og attestert.

  • Pass (ikke nødpass)
  • Norske bankkort med bilde.
  • Nasjonale ID-kort utstedt i enkelte EU-land.
  • Norsk førerkort - Ikke førerkort av eldre dato (grønt førerkort).
  • Nordiske førerkort av EU/EØS-standard
  • Forsvarsdepartementets ID-kort (fra 2004)
  • Norsk Utlendingspass (Blått pass)
  • Norsk Reisebevis for flyktninger (Grønt pass)

Hvis du i tillegg ønsker å tilknytte bankkort med bilde og nettbank (med BankID) til din konto, aksepteres kun pass som legitimasjon: 

  • Nordiske pass (Norge, Sverige, Danmark, Island og Finland)
  • Utenlandske pass fra andre land med gyldige og godkjent tilleggsdokumentasjon (Oppholdstillatelse og arbeidstillatelse)

Merk: Legitimasjonsdokumentet skal være original og gyldige på dato. Utenlandske legitimasjonsdokumenter skal være oversatt og attestert.

Når foreldrene åpner kunde-/kontoforhold for sitt mindreårige barn må fødselsattesten medbringes. Har barnet i tillegg gyldig legitimasjon (se nedenfor) må dette også medbringes. Har du ikke fødselsattesten fås denne ved å kontakte lokalt Folkeregister/ Skattekontor .

Når det er den mindreårige (15-, 16- og 17-åringen) selv som åpner kunde-/kontoforhold, må et av følgende legitimasjoner medbringes.

Gyldig legitimasjon for mindreårige:

  • Pass
  • Norske bankkort med bilde
  • Nasjonalt ID kort utstedt i EU land
  • Norsk Utlendingspass (blått pass)
  • Norsk Reisebevis for flyktninger (grønt pass)

Barnets verger (som oftest foreldrene) skal legitimere seg ved etablering av kundeforhold for barnet. Hva som er godkjente legitimasjonsdokumenter for vergene finner du her.

Bruk din gamle BankID til å starte prosessen
Eller snakk med en rådgiver. Vi bistår deg med hele flytteprosessen.
Det er enkelt å bli kunde med BankID
Har du en BankID fra en annen bank, kan du registrere deg som kunde hos oss i dag.
Du kan bli kunde hos oss selv om du ikke har BankID
Med gyldig legitimasjon kan du bli kunde ved å besøke ett av våre kontorer.

Vi har kundeprogrammer og produkter tilpasset ulike livsfaser og behov, fra Jalmar-klubben for de minste til Premium-programmet for deg med høy sparekapital og god økonomi.

Sammen finner vi det kundeprogrammet som passer best for deg og som vil gi deg de beste betingelsene.

Les mer om våre ulike kundeprogrammer

How to become a private customer
In order to become a customer, you must have valid identification. As a Nordea customer you will have access to a broad range of products and services.
ShadowShadowShadow

Råd

Avtal økonomisk rådgivning. 
Avtal økonomisk rådgivning Vi som bank og som rådgivere har en ambisjon om å gi deg råd du vil ha nytte av. Inviter deg selv til et første møte, og finn ut om Nordea er "rett match" for dine behov og ønsker.

 

Her finner du eksempler på spørsmål som Kundeservice mottar og hva de svarer.
Spørsmål og svar Her finner du eksempler på spørsmål som Kundeservice mottar og hva de svarer.